.jpg)
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση, φέρνει σημαντικές αλλαγές με στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Αντί για τα παραδοσιακά χρηματικά πρόστιμα, εισάγεται ένα σύστημα κλιμακωτών διοικητικών ποινών, όπου οι κυρώσεις αυξάνονται για οδηγούς που υποπίπτουν επανειλημμένα σε παραβάσεις.
Συγκεκριμένα, για τους υπότροπους παραβάτες προβλέπεται αφαίρεση της άδειας οδήγησης για διάστημα έως και 8 έτη, ενώ τα πρόστιμα για τις σοβαρότερες παραβάσεις μπορούν να φτάσουν τα 8.000 ευρώ.
Οι ποινές πλέον επικεντρώνονται στον ίδιο τον οδηγό και όχι στο όχημα, με στόχο την αποθάρρυνση των επαναλαμβανόμενων επικίνδυνων συμπεριφορών. Για παραβάσεις όπως υπερβολική ταχύτητα, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ή οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, προβλέπονται οι αυστηρότερες κυρώσεις. Αντίθετα, λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις, όπως η παράνομη στάθμευση ή η έλλειψη οδήγησης με τα απαραίτητα έγγραφα, κατατάσσονται σε κατώτερες κατηγορίες ποινών.
Μια σημαντική αλλαγή είναι η μείωση των ορίων ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές στα 30 Km/h, ενώ αυστηρότερες κυρώσεις επιβάλλονται σε οχήματα μικροκινητικότητας και δίκυκλα. Η μη χρήση κράνους τιμωρείται με αφαίρεση διπλώματος και πρόστιμα. Η οδήγηση με πάνω από 200Km/h τιμωρείται με πρόστιμο έως 4.000€ και αφαίρεση άδειας έως και τέσσερα χρόνια.
Για όσους έχουν πιαστεί υπό την επήρεια αλκοόλ, τα χρηματικά πρόστιμα κυμαίνονται από 1.000€ έως 4.000€, ενώ η επαναλαμβανόμενη συγκεκριμένη παράβαση μπορεί να οδηγήσει σε αφαίρεση διπλώματος έως και δέκα χρόνια. Τέλος, πρόστιμα προβλέπονται και για όσους χρησιμοποιούν τις λωρίδες των λεωφορείων, ακόμη και στα ελεύθερα ταξί.
Επιπλέον, προβλέπεται η εκτεταμένη χρήση τεχνολογικών μέσων ελέγχου, όπως κάμερες στα λεωφορεία και συστήματα αναγνώρισης αριθμών κυκλοφορίας, για την άμεση διαπίστωση παραβάσεων και την είσπραξη προστίμων.
Η δημόσια διαβούλευση για τον νέο ΚΟΚ ολοκληρώνεται σε τρεις εβδομάδες, πριν τεθούν οι τελικές διατάξεις σε εφαρμογή. Οι αλλαγές αυτές αναμένεται να αλλάξουν σημαντικά τον τρόπο που αντιμετωπίζονται οι παραβάσεις στον δρόμο, θέτοντας ως αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα την ανθρώπινη ζωή και την οδική ασφάλεια.