Καθώς πλησιάζει η Strategic Dialogue on the Future of the Automotive Industry με την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen, η ACEA τονίζει την ανάγκη για μια πιο ρεαλιστική και ευέλικτη προσέγγιση στην πολιτική απανθρακοποίησης της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Οι τρέχουσες ρυθμίσεις για τις εκπομπές CO₂ στα αυτοκίνητα και στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα θεωρούνται άκαμπτες, καθώς δεν λαμβάνουν επαρκώς υπόψη τις πραγματικές συνθήκες της αγοράς, την ανάπτυξη των υποδομών και τις κοινωνικές προκλήσεις.
Η ACEA υποστηρίζει ότι η επιτυχία της μετάβασης σε οχήματα μηδενικών εκπομπών δεν εξαρτάται μόνο από τους στόχους που θέτει η ΕΕ, αλλά και από τη δημιουργία ενός κατάλληλου πλαισίου που θα ενισχύει τη ζήτηση, θα επιταχύνει την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης και θα διασφαλίζει την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας. Για τον σκοπό αυτόν, προτείνει μια πολιτική που θα διαφοροποιείται ανάλογα με την κατηγορία οχήματος —επιβατικά, van και βαρέα οχήματα— αναγνωρίζοντας τις διαφορετικές ανάγκες και τεχνολογικές λύσεις που απαιτούνται.
Παρά τις σημαντικές επενδύσεις που έχουν ήδη γίνει από τους κατασκευαστές σε νέα μοντέλα, σε τεχνολογίες μπαταριών και σε οχήματα μηδενικών εκπομπών, η πρόοδος συναντά εμπόδια: υψηλό ενεργειακό κόστος, περιορισμένη διαθεσιμότητα πρώτων υλών, άνιση ανάπτυξη υποδομών φόρτισης και έντονος διεθνής ανταγωνισμός. Γι’ αυτό, η ACEA καλεί για μια “πραγματιστική” αλλαγή πολιτικής που δεν θα βασίζεται μόνο σε αυστηρές υποχρεώσεις, αλλά θα δημιουργεί τις προϋποθέσεις για βιώσιμη και δίκαιη μετάβαση, συνδυάζοντας την περιβαλλοντική προστασία με την κοινωνική συνοχή και την οικονομική σταθερότητα.
Με αυτόν τον τρόπο, η απανθρακοποίηση της αυτοκινητοβιομηχανίας μπορεί να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης και καινοτομίας για την Ευρώπη, χωρίς να θυσιάζεται η ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας ούτε η πρόσβαση των πολιτών σε προσιτές και αξιόπιστες μετακινήσεις.