Σε κίνδυνο η παραγωγή αυτοκινήτων στην Ευρώπη λόγω κινεζικών περιορισμών

Σε κίνδυνο η παραγωγή αυτοκινήτων στην Ευρώπη λόγω κινεζικών περιορισμών

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει μια σοβαρή κρίση εφοδιασμού, εξαιτίας των περιορισμών που έχει επιβάλει η Κίνα στις εξαγωγές σπάνιων γαιών – βασικών υλικών για την παραγωγή ηλεκτροκινητήρων και άλλων κρίσιμων τεχνολογιών στα οχήματα νέας γενιάς. Οι σπάνιες γαίες είναι αναντικατάστατες σε εφαρμογές όπως οι ισχυροί μαγνήτες, και η Κίνα, η οποία καλύπτει περίπου το 90% της παγκόσμιας παραγωγής τους, έχει πλέον θέσει αυστηρούς ελέγχους εξαγωγής, απαιτώντας ειδικές άδειες.

Η νέα πολιτική έχει προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις και ελλείψεις, με αποτέλεσμα ορισμένοι ευρωπαϊκοί προμηθευτές να αναγκαστούν να σταματήσουν προσωρινά την παραγωγή ή ακόμη και να κλείσουν εργοστάσια. Οι επιπτώσεις φτάνουν και σε μεγάλους κατασκευαστές εκτός Ευρώπης, όπως η Ford και η Suzuki, οι οποίοι επίσης επηρεάζονται από τη διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Η CLEPA, η ευρωπαϊκή ένωση προμηθευτών της αυτοκινητοβιομηχανίας, προειδοποιεί ότι χωρίς άμεση πολιτική παρέμβαση και ενίσχυση της ευρωπαϊκής παραγωγικής αυτονομίας, η κρίση αυτή θα μπορούσε να κλονίσει ολόκληρο τον τομέα. Καλεί την Ευρωπαϊκή Ένωση να διαπραγματευτεί με την Κίνα για πιο διαφανείς διαδικασίες εξαγωγής και παράλληλα να επενδύσει στη δημιουργία εναλλακτικών πηγών προμήθειας, την ανάπτυξη τεχνολογιών που δεν απαιτούν σπάνιες γαίες και την ανακύκλωση υλικών.

Η κατάσταση αναδεικνύει ένα κρίσιμο ζήτημα στρατηγικής εξάρτησης της Ευρώπης από την Κίνα, το οποίο, αν δεν αντιμετωπιστεί άμεσα και συνολικά, θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά όχι μόνο την οικονομία, αλλά και τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και την πράσινη τεχνολογία.