BMW M4 Competition 510Ps

BMW M4 Competition 510Ps

Racing background

Η ιστορία των μοντέλων με το μαγικό σηματάκι M φτάνει 35 χρόνια πίσω, όπου η πρώτη γενιά M3 δημιουργήθηκε από την «ανάγκη» να ομολογκαριστούν μοντέλα παραγωγής για να τρέξει η BMW στο γερμανικό, ευρωπαϊκό και παγκόσμιο  πρωτάθλημα τουρισμού. Η πρώτη M3 ήταν ένα μοναδικό αυτοκίνητο. Ένα αυτοκίνητο με «καθαρό» αγωνιστικό DNA. Η Μ3 Ε30 δεν φτιάχτηκε ούτε για να πουλήσει ούτε καν να είναι αρεστή στους τότε πελάτες της γερμανικής φίρμας. Η Μ3 Ε30 είχε έναν και μόνο σκοπό: να κερδίζει αγώνες!

35 χρόνια έπειτα και με ένα εξαιρετικά επιτυχημένο αγωνιστικό portfolio, σκάει μύτη τον Σεπτέμβριο του έτους, η νέα M3 μαζί με την M4. Τα δύο αυτοκίνητα έφεραν μαζί τους ό,τι καλύτερο έχει να προσφέρει η τεχνολογία σε σασί, κινητήρα, ανάρτηση και ηλεκτρονικά συστήματα και οι πολέμιοι του internet ενδιαφέρθηκαν κυρίως για τη μάσκα της. Ας βγάλουμε κάτι από τη μέση πολύ γρήγορα. Μισούσα αντίστοιχα την επιλογή των σχεδιαστών να φορέσουν δύο τεράστια κάθετα νεφρά στο κατά τα άλλα sexy αμάξωμα της νέας σειράς 4. Μέχρι που είδα “live” για πρώτη φορά την 420d που δοκιμάσαμε πριν λίγο καιρό. Να ξέρετε ότι από κοντά είναι πολύ καλύτερη και στην πραγματικότητα ταιριάζει με την σιλουέτα της. Βέβαια υπάρχουν πολύ πιο σημαντικά πράγματα να συζητήσουμε για τη νέα M4 από τις γρίλιες της. Και αυτό καθώς η M4, όπως και η τετράπορτη αδερφή της, είναι τα σπορ αυτοκίνητα με τα οποία κρίνονται έπειτα όλα τα σπορ sedan και σπορ coupe της αγοράς.

BMW M4 Competition 510Ps 

R u talking to me;

Η δεύτερη γενιά της M4 ρίσκαρε να μείνει στην ιστορία για τους λάθος λόγους. Την εμφάνιση της. Ναι ομολογώ ότι αν μείνεις στις φωτογραφίες και δεν την δεις στην σάρκα, απογοητεύεσαι. Από κοντά όμως είναι ένα εντελώς διαφορετικό τέρας. Ακόμα και παρκαρισμένη σε τρομάζει. Στο μοναδικό σκούρο γκρι σατινέ ματ χρώμα, μπορώ να παρομοιάσω την εμπειρία με το να πλησιάσεις να χαϊδέψεις ένα Κάνε Κόρσο (όσοι δεν γνωρίζετε Googlάρετε τώρα..) με καλογυαλισμένο τρίχωμα. O Marcus Syring, υπεύθυνος σχεδίασης της BMW M, υποστηρίζει ότι η frameless μάσκα υιοθετήθηκε για καλύτερη παροχή αέρα στον κινητήρα και παρότι θεωρώ ότι η δήλωση έχει μέσα μία δόση υπερβολής, ταιριάζει πολύ στο γενικότερο άκρως αγριεμένο look. Πείτε ό,τι θέλετε για τις γρίλιες, αλλά αν ποτέ δείτε δίπλα δίπλα την προηγούμενη και τη νέα M4, δεν θα έχετε καμία αμφιβολία για το ποια είναι πιο επιθετική. Η νέα M4 είναι ένα κτήνος! Ακόμα και το καπό με τα έντονα νεύρα θυμίζει την αγωνιστική M4 GT3. Σίγουρα δεν έχει τα προκλητικά Kim Kardashian οπίσθια όσο η λατρεμένη M2, όμως η σιλουέτα είναι άκρως δυναμική και κομψή, με τα πρησμένα φτερά να φιλοξενούν τις extra σφυρήλατες ζάντες 19in μπροστά και 20in πίσω, με ελαστικά 275/35 και 285/30!

Εσωτερικό για σεμινάριο

Ανοίγοντας την πόρτα είναι σίγουρο ότι θα φας τρελό σκάλωμα με τα καθίσματα. Δεν είναι ότι είναι πανέμορφα με συνδυασμό δέρματος-alcantara σε μαύρο-λευκό και γκρι χρώμα, ούτε ότι σε αγκαλιάζουν πιο σφιχτά από αρκούδα, ούτε ότι έχουν σκελετό από carbon, ούτε καν ότι δέχονται αγωνιστικές ζώνες 5/6 σημείων και διαθέτουν αποσπώμενο προσκέφαλο για χρήση με κράνος. Είναι ότι είναι όλα αυτά μαζί και μάλιστα είναι και απρόσμενα άνετα. Αποτελούν μέρος του πακέτου M Race Track που κοστίζει €16.394 και προσθέτει εκτός από τα καθίσματα, τις ελαφρύτερες σφυρήλατες ζάντες που αναφέραμε και μεγαλύτερα φρένα, με carbon-ceramic δίσκους. Ναι, αυτά τα €16.394 είναι επιπλέον από τα €129.000 που στοιχίζει η πισωκίνητη M4 Competition και είναι πολύ δύσκολο να μην τα προτείνεις σε κάποιον υποψήφιο αγοραστή. Οι Competition εκδόσεις αποδίδουν 510Ps, εξοπλίζονται αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο και υπάρχει επιλογή για πισωκίνητη ή τετρακίνητη μετάδοση. Η πλειοψηφία των υποψήφιων αγοραστών θα προτιμήσει το αυτόματο 8άρι κιβώτιο, αλλά πραγματικά χαίρομαι που βλέπω την BMW να δίνει την επιλογή για χειροκίνητο κιβώτιο στις απλές εκδόσεις των M3/M4. Είναι μία από τις λίγες εταιρείες που τιμούν τα θέλω των γνήσιων petrolhead και θα πρέπει να είμαστε ευγνώμονες γι’ αυτό.

BMW M4 Competition 510Ps 

Ignition!

Σφηνώνεις στο θεϊκό κάθισμα και απολαμβάνεις το πανέμορφο τιμόνι με τη χαρακτηριστικά παχιά στεφάνη, τα μεγάλα carbon paddles (μέρος του Carbon Pack που ντύνει σχεδόν όλο το εσωτερικό με το υλικό φετίχ) και τα κόκκινα κουμπιά M1 και M2 σε κάθε μεριά του, που χρησιμεύουν στο να αποθηκεύσεις ως συντομεύσεις τις ρυθμίσεις του κινητήρα, του κιβωτίου, της ανάρτησης, του τιμονιού κ.α. Τα carbon καθίσματα δεν είναι μόνο super cool, αλλά είναι ελαφρύτερα κατά 10kg και κατεβαίνουν ακόμα πιο χαμηλά. Έπειτα οφείλεις να επεξεργαστείς την πυκνοκατοικημένη από διακόπτες κεντρική κονσόλα. Κάθε ένας έχει διαφορετική λειτουργία και ο συνολικός συνδυασμός δύναται να αλλάξει υπερβολικά τον τρόπο που η M4 «επικοινωνεί» με τον οδηγό.

Πατάς το κόκκινο Engine Start και ευθύς αμέσως έρχεται στη ζωή ο υπερσύγχρονος εξακύλινδρος κινητήρας, με θρασύτατο μεταλλικό γουργουρητό. Μπορεί να βασίζεται στον τρίλιτρο B58 κινητήρα που κινεί διάφορα μεγάλα μοντέλα της BMW όπως την M440i (και την Toyota Supra), όμως ο S58 που φοράνε οι M3/M4 έχει διαφορετικά εξαρτήματα σε ποσοστό 85%. Το μπλοκ του κινητήρα είναι σχεδίασης close-deck και έχει περισσότερους αγωγούς λαδιού για καλύτερη λίπανση, ενώ κάθε κύλινδρος διαθέτει δύο μπεκ ψεκασμού λαδιού εμβόλων με τον σφυρήλατο στρόφαλο να έχει ελαφρώς αυξημένη διαδρομή στα 90mm. Η σχέση συμπίεσης έχει μειωθεί στο 9,3:1, τα μέταλλα στροφάλου και μπιελών είναι ενισχυμένα, καθώς και η καδένα χρονισμού με τους τεντωτήρες και τα γρανάζια, είναι διαφορετικά για περισσότερη αντοχή στο στροφάρισμα. Αποδίδει στην Competition έκδοση 510Ps, 30 επιπλέον έναντι των απλών M3/M4, όμως η μεγάλη διαφορά είναι όμως στη ροπή, αφού το αυτόματο 8άρι M Steptronic που έχει εξελίξει η ZF επιτρέπει 11kgm επιπλέον ροπής σε σχέση με τις manual εκδόσεις! Τα 66,3kgm αποδίδονται στις 2.750rpm, αρκετά πιο ψηλά από τον S55 των προηγούμενων M3/M4 που είχε τη μέγιστη ροπή στις 1.800rpm.

Βέβαια όσο ανεβαίνει φυσικά το τεχνολογικό spec, τόσο φορτώνεται και η ζυγαριά και η αλήθεια είναι ότι η M4 έχει βαρύνει πολύ. Παρά τις προσπάθειες μείωσης βάρους (καθίσματα carbon, σφυρήλατες ζάντες, κεραμικά φρένα, carbon οροφή, αλουμινένιες αρθρώσεις ανάρτησης κ.α.), φτάνει τα 1.725kg (90kg επιπλέον σε σχέση με την F82 M4). Ναι, είναι πολλά, όμως αν κάνουν κάτι πολύ καλά τα μοντέλα της BMW M, είναι να κρύβουν τα κιλά τους. Ακόμα και έτσι οι επιδόσεις της M4 Competition είναι συγκλονιστικές. Υπάρχει ένα μικρό turbo lag μέχρι τις 2.800rpm και έπειτα το μοτέρ φτάνει στον κόφτη των 7.500rpm με καταιγιστικό, σχεδόν ηλεκτρικό τρόπο, σε σημείο που θα ορκιζόσουν ότι βρίσκεσαι μέσα σε κάποιο εξωτικό supercar. Με κάθε βύθισμα του δεξιού πεντάλ, η M4 Competition σε κολλάει μανιασμένα στο κάθισμα με το αυτόματο κιβώτιο να αλλάζει ταχύτατα σχέσεις διατηρώντας αμείωτο ρυθμό επιτάχυνσης. Σε δρόμο με μέτρια πρόσφυση και μόλις 2 προσπάθειες, φτάσαμε πολύ κοντά στα νούμερα που έχουν πετύχει οι Γερμανοί σε σίγουρα πολύ καλύτερες συνθήκες από αυτές που είχαμε στη διάθεσή μας. Για να ενεργοποιήσεις το Launch Control πρέπει να ενεργοποιήσεις το Track Mode. Κρατάς το φρένο, πατάς γκάζι, ο κινητήρας ανεβαίνει περίπου στις 3.000rpm και εκτοξεύεσαι μπροστά με τα Pilot Sport 4S να σπινιάρουν ελάχιστα για να παρέχουν τη μέγιστη δυνατή πρόσφυση! Πόση πρόσφυση ρωτάτε; Σε 4,23sec περνάει από τα 100km/h και τα 160km/h έρχονται σε 7,68sec.

BMW M4 Competition 510Ps 

Δώστε μου δρόμο και λάστιχα!

Ναι, στην πραγματικότητα τα πανάκριβα ελαστικά είναι ο μοναδικός λόγος να σταματήσεις να driftάρεις με τη σκουρόχρωμη θεά. Η νέα M4 είναι φτιαγμένη να ταξιδεύει με το πλάι. Το πακέτο M Race Track μάλιστα δεν είναι «φαντεζί» όνομα. Ο Robert Pilsl, υπεύθυνος του project M3/M4, αναφέρει ότι η Νο.1 προτεραιότητα για τις νέες M3/M4 ήταν η ικανότητα και η αντοχή στην πίστα. Πρωταρχικός σκοπός ήταν να έχουν ένα τόσο άκαμπτο πλαίσιο που να μην ταλαιπωρείται από τις βίαιες μεταφορές βάρους, πού αλλού; Στο Drifting!

Εκεί που η προηγούμενη M4 σε τρόμαζε με την ακραία ροπή της από τις χαμηλές στροφές και από το άμεσο σπάσιμο της πρόσφυσης, η νέα σου δίνει πάτημα να την εμπιστευτείς και να μείνεις περισσότερο στο γκάζι. Μετά αναλαμβάνει αυτή να σε ταξιδέψει πλαγιολισθαίνοντας. Μετά αναλαμβάνει αυτή -με αρωγό το εκπληκτικό διαφορικό Μ Active Differential- να σε ταξιδέψει πλαγιολισθαίνοντας. Όφειλα όμως να είμαι εγκρατής. Όταν η BMW Hellas σου εμπιστεύεται για μερικές ώρες ένα κόσμημα από το εξωτερικό με pricetag €150.000, δεν περιμένει να την γυρίσεις με τσακισμένο φτερό και ζάντα γιατί προσπαθούσες να πιάσεις το καλύτερο κλικ στη φωτογραφική μηχανή του Γιάννη Στάθη. Η Μ4 σε προτρέπει όμως να στηριχθείς στο απίστευτο σασί της και στα τρομερά ηλεκτρονικά της για να στρίψεις με μεγαλοπρεπές γωνίες. Αρκεί να της δώσεις χώρο να «ξαπλώσει» τα 4,8 μέτρα της. Είναι ένα αυτοκίνητο που κολακεύει τον οδηγό, δεν τον προδίδει και δεν τον τιμωρεί ποτέ. Μάλιστα τον επιβραβεύει με το “M Drift Analyzer”! Καταγράφει οδηγικά στοιχεία που σημειώνονται κατά την πλαγιολίσθηση -γωνία, απόσταση και διάρκεια drift- και σου εμφανίζει βαθμολογία με αστεράκια σαν το Gran Turismo. Επιπλέον, το M Drive Professional αποτελεί μέρος του M Race Track Pack και είναι σχεδιασμένο για οδήγηση στην πίστα, με το M Traction Control να επιτρέπει την ολίσθηση των τροχών σε δέκα διαφορετικά επίπεδα (όπως και στην τελευταία M5 F90) χρησιμοποιώντας το DSC. Βλέπετε ότι υπάρχουν κάποιες σπάνιες περιπτώσεις που το τεχνολογικό υπόβαθρο διαμορφώνει τις προϋποθέσεις για δυναμική και απολαυστική οδήγηση; Lap Timer; Μα τι μας περάσατε; Φυσικά και έχει! Είδατε που το Race πακετάκι τα αξίζει τα λεφτά του;

BMW M4 Competition 510Ps

Με τα ηλεκτρονικά ενεργοποιημένα και με το απίστευτα ρυθμισμένο DSC, η M4 πολύ δύσκολα θα επιτρέψει σε άλλο πισωκίνητο να την ακολουθήσει. Τα επιπλέον 25mm λάστιχου χαρίζουν ένα μοναδικό μπροστινό, με turn-in για σεμινάριο, αρκεί μόνο να έχεις ζεστάνει τα Michelin. Παιχνιδάκι για τα 510Ps του S58... Δεν υπάρχει στην πραγματικότητα σενάριο που θα καταφέρεις να την κάνεις να αισθανθεί άβολα και να αντιδράσει με άτσαλο τρόπο. Και ακόμα κι αν υπερβάλλεις, τα carbon-ceramic φρένα με τους δίσκους 400x38mm μπροστά και 380x28mm πίσω είναι πανίσχυρα και γονατίζουν το βαρύ αμάξωμα.

Το τιμόνι με τον μεταβλητό λόγο Μ Servotronic είναι ταχύτατο και άμεσο, αλλά η επικοινωνία του μαζί σου είναι κάπως «φιλτραρισμένη». Αναμφίβολα βελτιωμένη σε σχέση με τις προηγούμενες M3/M4, όμως και πάλι δεν φτάνει τις σπορ BMW του παρελθόντος. Κάτι που επίσης εντυπωσιάζει είναι το πόσο άνετη μπορεί να γίνει με την ανάρτηση στο Comfort. Εδώ η διαφορά από κάθε Mode είναι παραπάνω από αισθητή και μπορεί να κάνει την M4 από αγρίμι σε ταξιδιάρικο πρόβατο με το πάτημα ενός κουμπιού. Το τρομερά ενισχυμένο σασί (μιλάμε για 38kg ενισχύσεων σε μπροστινό και πίσω υποπλαίσιο, στο διαμέρισμα του κινητήρα και στο πάτωμα), έδωσε τη δυνατότητα στους μηχανικούς να σετάρουν πιο ήπια την ανάρτηση παρέχοντας βελτιωμένη άνεση. Φυσικά οι τεράστιοι τροχοί έχουν έντονο θόρυβο κύλισης, όμως τηρούμενων των αναλογιών η M4 Competition μπορεί -στο κατάλληλο mode- να είναι αρκετά άνετη.

Unforgettable

Με τον ίδιο τρόπο που η τελευταία σειρά 4 είναι βελτιωμένη σε σχέση με την προκάτοχό της, έτσι ακριβώς συμβαίνει και με την M4. Είναι καλύτερη, πιο επικοινωνιακή και φιλική στη γρήγορη οδήγηση και αποδεικνύεται πιο άνετη στην καθημερινή συνύπαρξη. Είναι ένα τρομερά ικανό εργαλείο οδήγησης που -με το electrification- θα βλέπουμε ολοένα και πιο σπάνια.

Τιμή βασικής έκδοσης BMW M4 Coupe 480Ps Manual: €126.350

Τιμή έκδοσης δοκιμής BMW M4 Coupe Competition 510Ps 8AT (με M Race Track Pack): €151.050

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΘΗΣ

Μας άρεσεΔεν μας άρεσε
Απόδοση κινητήρα-ΕπιδόσειςΤιμή
Εξαιρετική συνεργασία πλαισίου-ανάρτησηςΑυξημένο βάρος
Λειτουργία κιβωτίου
Φιλικότητα στο όριο
Ακούραστα φρένα
Επιθετική σχεδίαση
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤύποςΕξακύλινδρος σε σειρά, με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο, μεταβλητός χρονισμός Double Vanos και Valvetronic III
ΘέσηΕμπρός, διαμήκης
Κυβισμός (cc)2.993
Διάμετρος x Διαδρομή (mm)84 x 90
Σχέση συμπίεσης9,3
ΤροφοδοσίαΆμεσος ψεκασμός καυσίμου, δύο υπετροφοδότες καυσαερίων
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος (mm)4.794
Πλάτος (mm)1.887
Ύψος (mm)1.393
Μεταξόνιο (mm)2.857
Βάρος (kg)1.725
Χώρος Αποσκευών (lt)440
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
ΚίνησηΣτους πίσω τροχούς
ΚιβώτιοΑυτόματο με μετατροπέα ροπής M Steptronic 8 σχέσεων
ΔιαφορικόΗλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ Active M Differential με τελική σχέση μετάδοσης 3,154
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕμπρόςΓόνατα McPherson με διπλούς συνδέσμους, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ Adaptive M Suspension, αντιστρεπτική δοκός
ΠίσωΠολλαπλών συνδέσμων, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ Adaptive M Suspension, αντιστρεπτική δοκός
ΦΡΕΝΑ
ΕμπρόςΕξαπίστονες δαγκάνες με carbon-ceramic διαιρούμενους δίσκους 400x38mm
ΠίσωΜονοπίστονες δαγκάνες με carbon-ceramic διαιρούμενους δίσκους 380x28mm
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες9,5Jx19in εμπρός, 10,5Jx20in πίσω
ΕλαστικάMichelin Pilot Super Sport 4S 275/35 εμπρός, 285/30 πίσω
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm)510/6.250
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm)66,3/2.750-5.500
0-100km/h3,9sec
Τελική ταχύτητα (km/h)250 ηλ. περιορισμένη (290 με πακέτο M Driver)
Εκπομπές CO2
C02 (gr/km)227-233 (WLTP)
Μέστη κατανάλωση
Ονομαστική (lt/100km)9,9-10,2 (WLTP)
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΚΜ/ΗSEC
0-602,50
0-803,31
0-1004,23
0-1205,40
0-1406,43
0-1607,68