Honda Jazz e:HEV 109Ps

Honda Jazz e:HEV 109Ps

Μικρό και θαυματουργό!

Το πλάνο της Honda, “Electric Vision”, έχει ως στόχο μέσα στο 2022 να διαθέτει ηλεκτροκίνητες ή υβριδικές εκδόσεις για όλα της τα μοντέλα. Στα πλαίσια αυτού του στόχου κινείται φυσικά και το νέο Jazz.

Το πρώτο Honda Jazz παρουσιάστηκε το 2001 και στα χέρια μας έχουμε την τελευταία -τέταρτη- γενιά του, η οποία αντικατοπτρίζει το όραμα της Honda για πιο φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα. Ακριβώς για αυτό τον λόγο το Jazz διατίθεται αποκλειστικά ως υβριδικό, αλλά όχι ακριβώς με το υβριδικό σύστημα που έχουμε όλοι στο νου μας. Το Jazz e:HEV όπως ονομάζεται πλέον, χρησιμοποιεί έναν θερμικό κινητήρα που με την σειρά του είναι συνδεδεμένος με έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα ο οποίος διατηρεί το ρόλο της γεννήτριας και φορτίζει είτε την μπαταρία είτε τον κύριο -και μεγαλύτερο- ηλεκτροκινητήρα ο οποίος κινεί τους τροχούς, μέσω ενός κιβωτίου μονής σχέσης. Περισσότερα για αυτό το σύστημα θα αναφέρουμε παρακάτω.

Το νέο Jazz διατηρεί σχεδόν τις ίδιες διαστάσεις με το προηγούμενο μοντέλο, αφού είναι κατά 10mm πιο μακρύ, έχοντας συνολικό μήκος στα 4.044mm, με το μεταξόνιο να είναι μειωμένο κατά 10mm, φτάνοντας στα 2.517mm, ενώ το πλάτος είναι στα 1.694mm. Το ελάχιστα πιο κοντό μεταξόνιο όμως, δεν μειώνει την άνεση των επιβατών, αφού έχουν αρκετό χώρο διαθέσιμο τόσο στα εμπρός όσο και στα πίσω καθίσματα. Οι πιο ψηλοί επιβάτες πιθανόν να προβληματιστούν κάπως με τις  σχετικά χαµηλές πλάτες των πίσω καθισμάτων.

Honda Jazz e:HEV 109Ps

Αυτό που έχει βελτιωθεί κατακόρυφα, είναι η ορατότητα του οδηγού, αφού το οπτικό του πεδίο αυξήθηκε από τις 69ο που είχε στο προηγούμενο μοντέλο, στις 90ο, χάρη στην έξυπνη σχεδίαση του A-pillar, το οποίο βρίσκεται τοποθετημένο πιο πίσω, ενώ ένα έξτρα λεπτότερο πλαίσιο συγκρατεί το παρμπρίζ πιο μπροστά.

Η θέση του οδηγού είναι καλύτερη καθώς βρίσκεται χαμηλότερα σε σχέση με πριν, παραμένει ιδιαίτερα άνετη και όλα τα χειριστήρια βρίσκονται σε σωστές -εργονομικά- θέσεις. Ο χώρος αποσκευών των 304lt κρίνεται ικανοποιητικός για την κατηγορία, με δεδομένο ότι οι μπαταρίες του οχήματος βρίσκονται κάτω από τα πίσω καθίσματα Magic Seats, τα οποία διατηρούν τις πολλαπλές δυνατότητες αναδίπλωσης για να φτάσουν την χωρητικότητα μέχρι τα 1.205lt, έχοντας μάλιστα και επίπεδο πάτωμα.

Σχεδιαστικά, διατηρεί το ιδιαίτερο και πολυμορφικό look που χαρακτήριζε και τις προηγούμενες γενιές, όμως δείχνει πλέον πιο φρέσκο με μεγαλύτερα φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω και με το καπό να διαθέτει μία προέκταση σχηματίζοντας την μάσκα.

Το εσωτερικό του Jazz e:HEV απαρτίζεται από μαλακά στην υφή πλαστικά μέρη, έχοντας καλή ποιότητα, με μπόλικες πρακτικές θήκες σε διάφορα σημεία και όπως είπαμε με σωστή εργονομία στους φυσικούς διακόπτες και τα χειριστήρια. Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει μια οθόνη αφής 9in με όμορφα γραφικά, άμεση απόκριση και πολύ καλές δυνατότητες συνδεσιμότητας (Apple Car Play, Android Auto). Ακριβώς από κάτω της βρίσκονται οι φυσικοί διακόπτες για τον κλιματισμό. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 7in έχει ευδιάκριτα γραφικά και προβάλει ενδείξεις για την λειτουργία του υβριδικού συστήματος, την κατανάλωση, την ταχύτητα και φυσικά την στάθμη της μπαταρίας και του καυσίμου.

Honda Jazz e:HEV 109Ps 

Υβριδικό για σεμινάριο

Ο θερμικός κινητήρας που χρησιμοποιεί το Jazz λειτουργεί με τον κύκλο Atkinson και έχει πολύ υψηλή θερμοδυναμική απόδοση που φτάνει στο 40,5%. Τα 1.498cc με το σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων i-VTEC, παράγουν 98Ps με 13,3kgm ροπής και η εμπλοκή του θερμικού κινητήρα στην κίνηση των τροχών γίνεται μόνο μεταξύ 80km/h και 120km/h, αρκεί η μονάδα διαχείρισης του αυτοκινήτου, να το κρίνει αυτό απαραίτητο. Ο θερμικός κινητήρας είναι συνδεδεμένος με έναν ηλεκτροκινητήρα 70kW, που κατά βάση λειτουργεί ως γεννήτρια και παράγει ρεύμα για να φορτίσει την μπαταρία ιόντων λιθίου που έχει χωρητικότητα 1kWh και στέλνει ενέργεια απευθείας στον δεύτερο ηλεκτροκινητήρα των 80kW. Η μετάδοση της ισχύος γίνεται κυρίως από τον μεγαλύτερο ηλεκτροκινητήρα (αυτός είναι και ο λόγος που η ανακοινώσιμη ισχύς και ροπή είναι ακριβώς τα νούμερα απόδοσης του μεγάλου ηλεκτροκινητήρα) μέσω ενός κιβωτίου μονής σχέσης το οποίο δεν έχει γρανάζια, διαθέτοντας πολύ μικρότερο μέγεθος. Για την λειτουργία και την εμπλοκή του κάθε κινητήρα, υπεύθυνη είναι η μονάδα διαχείρισης του συστήματος που εναλλάσσει τις λειτουργίες EV Drive, Hybrid Drive και Engine Drive, έχοντας σαν στόχο την μικρότερη δυνατή εμπλοκή του θερμικού κινητήρα.

Παρά το γεγονός ότι το υβριδικό σύστημα του Jazz e:HEV είναι κάπως πολύπλοκο (αντίστοιχης φιλοσοφίας με το τελευταίο CR-V..), στην πράξη λειτουργεί εξαιρετικά ομαλά και δύσκολα ο οδηγός θα καταλάβει τι ακριβώς γίνεται. Αυτό που διαπιστώσαμε είναι πως όντως ο θερμικός κινητήρας επεμβαίνει μόνο όταν χρειάζεται και κατά βάση το Jazz κινείται με τον ηλεκτροκινητήρα του. Ειδικά μέσα στην πόλη, όπου γίνεται και συνεχώς ανάκτηση ενέργειας με το φρενάρισμα και το άφημα του γκαζιού.

Honda Jazz e:HEV 109Ps

Οδηγώντας Jazz e:HEV, σου δίνεται η εντύπωση πως οδηγείς ένα συμβατικό υβριδικό αυτοκίνητο με τρομερά χαμηλή κατανάλωση. Η μόνη περίπτωση που θα καταλάβεις την εμπλοκή του θερμικού κινητήρα, είναι όταν υπάρχει απαίτηση σε πλήρες φορτίο όπου και ανεβάζει αρκετές στροφές με τον θόρυβο που παράγεται να γίνεται κάπως ενοχλητικός. Αυτό βέβαια συμβαίνει ελάχιστες φορές και κατά κύριο λόγο η καμπίνα του Jazz παραμένει ήσυχη. Σε κάθε περίπτωση ο ρυθμός της επιτάχυνσης είναι γραμμικός με τις επιδόσεις να είναι ζωηρές (0-100km/h σε 9,4sec). Εκτός όμως από ήσυχο, το Jazz έχει μια πολύ άνετη ανάρτηση που απορροφά την πλειοψηφία των λακκουβών, ανωμαλιών και κάθε είδους κακοτεχνίας που θα συναντήσει κανείς στους δρόμους μας. Η ρύθμιση της ανάρτησης επιτρέπει αισθητές κλίσεις από το αμάξωμα και ακόμα και αν επιμένεις σε «αντισυμβατική» οδήγηση, θα εμφανίσει σχετικά νωρίς τάσεις υποστροφής που είναι πολύ εύκολα ελεγχόμενες. Γενικά δεν θα σε προτρέψει για να το οδηγήσεις γρήγορα, αλλά σε κάθε περίπτωση θα εμφανίσει ασφαλή και αξιοπρεπή συμπεριφορά. Μπορεί το τιμόνι να μην επικοινωνεί αποτελεσματικά με τον οδηγό και να είναι υπερβολικά ελαφρύ σε αίσθηση (προς όφελος της ευκολίας στην καθημερινή μετακίνηση στην πόλη), αλλά «κόβει» πολύ και κατευθύνει αποτελεσματικά τους τροχούς. Φυσικά οι Ιάπωνες μηχανικοί δεν είχαν στο νου τους την σπορ οδήγηση, αλλά την ευκολία και την άνεση στην καθημερινή μετακίνηση στην πόλη. Και σε αυτό τον τομέα, το Jazz είναι κάτι παραπάνω από εξαιρετικό.

Γίνεται τόσο χαμηλά;

Η κατανάλωση που επιτυγχάνει το νέο Jazz e:HEV είναι υπερβολικά χαμηλή. Συνήθως οι τιμές κατανάλωσης που δημοσιεύουν οι εταιρείες απέχουν από την πραγματικότητα, ακόμα και στα πιο αυστηρά πρότυπα του WLTP. Εδώ όμως ενώ η Honda ανακοινώνει πως η μέση κατανάλωση μπορεί να κυμανθεί μεταξύ 4,5 και 4,8lt/100km, στην πράξη είδαμε την τιμή να κατεβαίνει στο εντυπωσιακό 3,9lt/100km, ενώ με ανοιχτό τον κλιματισμό η μέση τιμή που είδαμε κατά τις μέρες που το είχαμε για δοκιμή ήταν 4,2lt/100km! Και μάλιστα το οδηγήσαμε σε αρκετές και διαφορετικές συνθήκες, από ανοιχτό δρόμο, μέχρι μέσα στην κίνηση της πόλης με απανωτά σταμάτα-ξεκίνα, με τον κλιματισμό τις περισσότερες φορές ανοιχτό, ακόμα και σε πιο απαιτητικές διαδρομές.

Οπότε όσοι από εσάς διαμαρτυρηθείτε για την αρκετά υψηλή τιμή της βασικής έκδοσης Comfort που ξεκινάει από τα €22.700 και φέρετε ως επιχείρημα πως το Toyota Yaris Hybrid είναι πιο φτηνό, σκεφτείτε πως το Jazz έχει καλύτερη ποιότητα κατασκευής, μεγαλύτερους χώρους στην καμπίνα του (με extra bonus τα ευρηματικά πίσω καθίσματα) και ακόμα πιο αποδοτικό υβριδικό σύστημα με  χαμηλότερη κατανάλωση. Το Yaris αντιπαραθέτει βέβαια πιο όμορφο και δυναμικό design και καλύτερη οδηγική συμπεριφορά.

Η έκδοση της δοκιμής Elegance, κοστίζει €2.000 επιπλέον, αλλά έχει και αρκετά πιο πλούσιο εξοπλισμό, που περιλαμβάνει εκτός από το πακέτο ασφαλείας Honda Sensing που είναι στον standard εξοπλισμό της βασικής, ζάντες αλουμινίου, δερμάτινο τιμόνι, θερμαινόμενα καθίσματα, δέκα αερόσακους, αυτόματο κλιματισμό, προβολείς και φώτα ημέρας LED. Όπως και στις προηγούμενες γενιές, το νέο αποκλειστικά υβριδικό Jazz, ζητάει από τον αγοραστή του περισσότερα χρήματα (σε σχέση με τα μοντέλα του ανταγωνισμού) για να του επιστρέψει εξαιρετική άνεση και πρακτικότητα στην καθημερινή μετακίνηση, δοκιμασμένη αξιοπιστία και εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση.

Τιμή βασικής έκδοσης Honda Jazz e:HEV 109Ps Comfort: €22.700

Τιμή έκδοσης δοκιμής Honda Jazz e:HEV 109Ps Elegance: €24.700

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΘΗΣ

Μας άρεσεΔεν μας άρεσε
Χαμηλή κατανάλωσηΘόρυβος κινητήρα κατά την επιτάχυνση
Ποιότητα κατασκευήςΤιμή
Άνετη ανάρτηση
Εσωτερικοί χώροι
Ευκολία-ευελιξία στην καθημερινότητα
Διαμόρφωση πίσω καθισμάτων
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤύποςΤετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο, μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων i-VTEC
Κυβισμός1.498cc
Διάμετρος x Διαδρομή73mm x 89,5mm
Σχέση Συμπίεσης13,5
ΤροφοδοσίαΆμεσος ψεκασμός καυσίμου
ΗλεκτροκινητήραςΣύγχρονου τύπου
ΜπαταρίαΙόντων λιθίου 1kWh
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
ΚίνησηΣτους μπροστά τροχούς
ΚιβώτιοΜονής σχέσης
ΔιαφορικόΕλεύθερο
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος (mm)4.044
Ύψος (mm)1.526
Πλάτος (mm)1.694
Μεταξόνιο (mm)2.517
Βάρος (kg)1.228
Χώρος αποσκευών (lt)304-1.205
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕμπρόςΓόνατα McPherson, ψαλίδια βάσης, ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική δοκός
ΠίσωΗμιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός
ΦΡΕΝΑ
ΕμπρόςΑεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες
ΠίσωΤαμπούρα
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες6J x 15in
Ελαστικά185/60
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Συνδυαστική ισχύς (Ps)109
Συνδυαστική ροπή (kgm)25,8
0-100km/h (sec)9,4
Τελική ταχύτητα (km/h)175
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 κατά WLTP (gr/km)102
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (lt/100km)4,5-4,8
Δοκιμής (lt/100km)4,2