Η ιστορία των LCV μοντέλων της Opel

Η ιστορία των LCV μοντέλων της Opel

Σούπερ μάρκετ, παντοπωλεία, φαρμακεία και ιδιώτες παραλαμβάνουν προϊόντα μέσω υπηρεσιών διανομής σε καθημερινή βάση. Τεχνικοί πραγματοποιούν επισκέψεις για την επισκευή και εγκατάσταση μηχανημάτων. Τα ελαφρά, επαγγελματικά οχήματα της Opel είναι η κατάλληλη λύση γι’ αυτούς, καθώς μπορούν να μεταφέρουν προσωπικό, ανταλλακτικά και επείγουσες παραγγελίες αγαθών. Τα Opel Combo, Opel Vivaro και Opel Movano προέρχονται από μία μακρά, επιτυχημένη παράδοση της Opel στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (LCV). Τα οχήματα ταχυμεταφορών της Opel την εποχή του γερμανικού «οικονομικού θαύματος», τα van της δεκαετίας του 1980 με την ψηλή οροφή και τα σημερινά, επιτυχημένα οχήματα μεταφορών – μέχρι το πλήρως ηλεκτρικό Opel Vivaro-e – παραμένουν θρυλικά. Η φήμη της Opel ως παρόχου επαγγελματικών οχημάτων για εταιρείες μεταφοράς και διανομής, ξεκίνησε πριν από 121 χρόνια στο Rüsselsheim με το “Patentwagen”.

Μέρος 1ο: Η Εποχή των Πρωτοπόρων: Ο ‘γίγαντας’ από το Rüsselsheim
Οχήματα μεταφορών, εταιρικά αυτοκίνητα, van διανομών – νέα ορολογία για μία νέα εποχή. Με την εμφάνιση του αυτοκινήτου στα τέλη του 19ου αιώνα, η έμφαση της εξέλιξης δόθηκε παράλληλα στην ικανότητα μεταφοράς φορτίου των νέων οχημάτων και στην αντοχή των κινητήρων τους. Ξαφνικά, η καλή φυσική κατάσταση και η μυϊκή δύναμη των αλόγων έπαψαν να έχουν ενδιαφέρον στον τομέα των μεταφορών. Αντί ζωοτροφής, οι πρωτοπόροι της αυτοκίνησης αγόραζαν βενζίνη από το φαρμακείο. Άλλωστε, η εφεύρεση του πρατηρίου καυσίμου απείχε πολύ από την εποχή που οι αδελφοί Opel κατασκεύασαν τα πρώτα τους αυτοκίνητα στο Rüsselsheim το 1899. Από την πρώτη κιόλας χρονιά, το “Opel Patent Motorwagen System Lutzmann” αποτέλεσε τη βάση για «ένα γιγάντιο όχημα μεταφορών που κατασκεύασε η τοπική εταιρία Adam Opel για μία μεγάλη επιχείρηση κρασιών.» Αυτή η αναφορά από την τοπική εφημερίδα Main-Spitze στις 2 Ιουλίου, 1899 είναι η μόνη απόδειξη του πρώτου van διανομών της Opel. Αυτό που την εποχή εκείνη χαρακτηριζόταν ως ‘γιγάντιο’ θα μπορούσε να είναι σήμερα ένα πολύ ελαφρύ επαγγελματικό όχημα – συγκρινόμενο με τα σημερινά θηριώδη οχήματα των 40 τόνων. Η πρώτη φωτογραφία ενός Opel LCV χρονολογείται από το 1901 και παρουσιάζει το Lutzmann σε εκδοχή οχήματος αποσκευών με κλειστό αμάξωμα, ισχύ 5 ίππων και μέγιστη ταχύτητα περίπου 20 km/h!

Σύγχρονη εποχή: οι άμαξες μεταμορφώνονται σε φορτηγά
Αμέσως μετά τα πρώτα οχήματα μεταφορών, ακολούθησαν τα πρακτικά van διανομών: με το “System Darracq” (από το 1902), η Opel παρουσίασε τη διάταξη με κινητήρα και κιβώτιο εμπρός, κεντρικό άξονα μετάδοσης και πίσω κίνηση, που χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα. Σε αυτή τη βάση, κατασκευάζονταν κλειστά van διανομών με εντυπωσιακά διαφημιστικά μηνύματα μέχρι τη δεκαετία του 1920 – κυρίως ως μεμονωμένες κατασκευές σύμφωνα με τις απαιτήσεις των εκάστοτε πελατών. Το 1924, η Opel ήταν ο πρώτος Γερμανός κατασκευαστής που ξεκίνησε παραγωγή σε γραμμή συναρμολόγησης – η σύγχρονη εποχή χαρακτηρίζεται από μοντέλα 4 ίππων από το Rüsselsheim. Από το Μάιο του 1924 μέχρι τον Ιούνιο του 1931, κατασκευάστηκαν συνολικά 119.484 μονάδες του θρυλικού “Laubfrosch” (Tree Frog). Ίσως, το πρώτο πραγματικά ελαφρύ επαγγελματικό όχημα σύμφωνα με τις σύγχρονες φιλοσοφίες, ήταν τότε το Opel “Dienstwagen” (εταιρικό αυτοκίνητο) το 1931. Το panel van με ικανότητα μεταφοράς φορτίου 500 κιλών σημείωσε τεράστια επιτυχία στην κατηγορία του, με μερίδιο αγοράς 80%. Η Opel κατασκεύασε 22.000 μονάδες του “Dienstwagen” των 23 hp. Ένα ακόμη επιτυχημένο μοντέλο ήταν το Opel Blitz “Eintonner” από το 1934 – είτε ως πλατφόρμα είτε ως κλειστό van. Το μικρό Blitz έγινε η βασική έκδοση του διάσημου φορτηγού της Opel.

Μέρος 2ο: η εποχή του Opel “Schnelllieferwagen” (Express Delivery Van)
Το οικονομικό θαύμα της Γερμανίας (“Wirtschaftswunder”) σηματοδοτεί την εποχή των οχημάτων ταχυμεταφορών της Opel (“Schnelllieferwagen”). Χρυσός κανόνας για τους επιχειρηματίες είναι να παρέχουν την ταχύτερη δυνατή εξυπηρέτηση στους πελάτες. Αυτό ακριβώς πέτυχαν το Opel Olympia το 1950 και το Olympia Rekord “Schnelllieferwagen” το 1953. Με υψηλή ικανότητα μεταφοράς φορτίου, αξιοπιστία και άνετες καμπίνες επιβατών, τα express delivery vans – μαζί με το Opel Blitz της δεκαετίας του 1950 – μεσουράνησαν την εποχή του οικονομικού θαύματος. Ταυτόχρονα, το Olympia Rekord έθεσε τα θεμέλια για την επιτυχημένη ιστορία των ευπροσάρμοστων μοντέλων caravan της Opel (Car & Van). Για τη δεκαετία του 1950, οι μοντέρνες και πολύ κομψές γραμμές του ατσάλινου αμαξώματος αποτελούσαν ταυτόχρονα αντιπροσωπευτική, λειτουργική και επιβλητική διαφήμιση. Ο μεγάλος χώρος αποσκευών ήταν επίσης εντυπωσιακός, με ωφέλιμο φορτίο έως 515 kg. Στις αρχές της δεκαετίας του 1960, ο ιδανικός συνεργάτης για επαγγελματίες ήταν το Opel Rekord P2. Η υπόσχεση του Rekord P2 ήταν ‘Ταχύ van διανομών με νέα εμφάνιση – στις υπηρεσίες σας’, την οποία τηρούσε με ένα πλούσιο χώρο φόρτωσης, χαμηλό λειτουργικό κόστος και απόλυτη αξιοπιστία. Το ρεπερτόριο του P2 περιλάμβανε δύο ισχυρούς και εξαιρετικά αξιόπιστους κινητήρες με κυβισμό 1.5 L (50 hp) και 1.7 L (55 hp). Προαιρετικό, ήταν το καινοτόμο, ημιαυτόματο κιβώτιο τριών ταχυτήτων με την ονομασία "Olymat". Το διάστημα 1960 - 1963, κατασκευάστηκαν 32.026 express delivery vans στο Rüsselsheim. Το 1966, το Opel Rekord C Caravan τελικά έδωσε το έναυσμα για την επέλαση των station wagon. Εξωτερικά, το Caravan ήταν γοητευτικό με τη σχεδίαση κάτω από τα παράθυρα που παρέπεμπε συνειρμικά στο σχήμα της φιάλης της «Coca Cola». Σε επίπεδο άνεσης, ο πίσω άξονας πέντε συνδέσμων εξασφάλιζε εξαιρετική οδηγική άνεση. Το προηγμένο Rekord C ήταν διαθέσιμο και ως αμιγώς van διανομών.

Μέρος 3ο: το Combo σηματοδότησε το ξεκίνημα της εποχής της «ψηλής οροφής» τη δεκαετία του 1980
Τη δεκαετία του 1980, η Opel συνειδητοποίησε ότι η φιλοσοφία ενός αυτοκινήτου με υψηλή οροφή, αλλά συμπαγείς εξωτερικές διαστάσεις ήταν ιδανική για οικογενειακές ανάγκες και δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου: το Kadett Combo γεννήθηκε το 1985. Αυτό το πρώτο Combo διέφερε από το αντίστοιχο van μοντέλο, ως προς τον υψηλότερο, κατά 25 cm, χώρο φόρτωσης. Το διαχωριστικό πίσω από τα καθίσματα ήταν ενδεικτικό της προτεραιότητας που είχε δοθεί στην ευελιξία για το Kadett Combo: μπορούσε να τοποθετηθεί ένα προαιρετικό δίχτυ ή ακόμα και μία πόρτα, ώστε το μήκος φόρτωσης να επεκτείνεται μέχρι το παρμπρίζ. Το 1993, το Combo λανσαρίστηκε ως ανεξάρτητη σειρά μοντέλου. Το εμπρός τμήμα του Combo B ήταν ουσιαστικά ίδιο με του Corsa, απλά συμπληρωνόταν από ένα μεγαλύτερο μεταξόνιο και έναν ψηλό, κυβοειδούς σχήματος χώρο φόρτωσης με χωρητικότητα πάνω από 3.100 L. Ένα πραγματικό “οικογενειακό Combo” κυκλοφόρησε το 2001 με τη μορφή του Combo Tour. Αυτή η έκδοση του Combo C διέθετε πρακτικά δίχτυα αποθήκευσης, θήκες στις πόρτες και χαρακτηριστικά όπως ενσωματωμένες ποτηροθήκες. Με βάση το Tour, η Opel ανέπτυξε ακόμα και ένα σπορ πρωτότυπο για τους λάτρεις της αγωνιστικής οδήγησης: το Combo “Eau Rouge“, έφερε τον κινητήρα του Corsa GSi, ενώ το όνομά του ήταν εμπνευσμένο από το διάσημο συνδυασμό στροφών στην αγωνιστική πίστα του Spa-Francorchamps, στο Βέλγιο. Ενώ το “Eau Rouge” έκλεψε την παράσταση στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού 2002, το Combo Tramp, με προστατευτικό κάρτερ και 20 mm μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος, εξασφάλιζε οδηγική απόλαυση σε συνθήκες on & off-road από το 2005. Αρχής γενομένης το 2012, οι πελάτες του Combo D ήταν οι πρώτοι που μπορούσαν να επιλέξουν από δύο μήκη οχήματος. Το Combo αρχικά ήταν διαθέσιμο ως πενταθέσιο με κοντό ή μακρύ μεταξόνιο, κανονική ή ψηλή οροφή, με στάνταρ συρόμενες πόρτες και πίσω πόρτα station wagon ή δίφυλλη, ανοιγόμενη προς τα έξω.

Μέρος 4ο: ήρωες της καθημερινότητας: Opel Combo, Vivaro και Movano
Η πέμπτη γενιά του συμπαγούς, χαρισματικού Opel Combo λανσαρίστηκε το 2018. Το καινοτόμο, νέο μοντέλο διατίθεται ως επιβατικό – Combo Life – και ως ελαφρύ επαγγελματικό – Combo Cargo – σε πολλές εκδόσεις. Και τα δύο προσφέρονται σε στάνταρ M (4.40 m) ή XL εκδόσεις (4.75 m). Το οικογενειακό van διατίθεται ως πενταθέσιο ή επταθέσιο με άφθονο χώρο για αποσκευές έως 2.693 L. Το panel van προσφέρει χώρο φόρτωσης έως 4,4 m3, αρκετό για δύο ευρωπαλέτες και μπορεί να μεταφέρει ωφέλιμο φορτίο έως 1.000 kg. Αυτή η εξαιρετική ευελιξία είναι αποτέλεσμα της νέας αρχιτεκτονικής του Combo Cargo και μιας προηγμένης διάταξης χώρων. Επιπλέον, η έκδοση LCV θα διατίθεται και ως crew cab, ενώ σύντομα θα αποκτήσει και άνοιγμα στην οροφή. Χάρη σε μία νέα διαδικασία εξέλιξης, η πέμπτη γενιά Combo προσφέρει πληθώρα καινοτόμων τεχνολογιών και συστημάτων υποστήριξης σε επιβατικές και LCV εκδόσεις.

Τρίτη γενιά του επιτυχημένου LCV – Opel Vivaro
Από το 2001, το Vivaro έχει χτίσει μία ισχυρή φήμη ως όχημα μεταφορών ή ‘γραφείο σε τροχούς’ με την παραγωγή να αγγίζει το ένα εκατομμύριο μονάδες περίπου. Με διαστάσεις προσαρμοσμένες σε διάφορες ανάγκες, και πολυάριθμες καινοτόμες τεχνολογίες, το νέο Vivaro μπορεί να κάνει οποιαδήποτε δουλειά καλύτερα από ποτέ. Το Vivaro προσφέρει μία πλούσια γκάμα εκδόσεων προσαρμοσμένη στις ανάγκες των πελατών – Cargo panel van, crew cab για έως έξι επιβαίνοντες, platform chassis και όχημα μεταφοράς προσωπικού Combi και επιπλέον – για πρώτη φορά – τρία μήκη αντί δύο (4,60m, 4,95m και 5,30m). Με μέγιστη χωρητικότητα χώρου φόρτωσης 6,6m3, το νέο Vivaro έχει ωφέλιμο φορτίο έως 1.400kg – 200kg περισσότερα του προκατόχου του. Το ίδιο ισχύει και για τα φορτία ρυμούλκησης: το μέγιστο φορτίο τρέιλερ των 2.500kg είναι κατά μισό τόνο υψηλότερο από πριν. Μόνο το ύψος είναι μέτριο, στις περισσότερες εκδόσεις περίπου 1.90m. Επομένως, το νέο Vivaro μπορεί να έχει πρόσβαση σε υπόγεια πάρκινγκ ή σε εμπορικά κέντρα με χαμηλή οροφή, κάτι που διευκολύνει τη φόρτωση/εκφόρτωση. Από φέτος, θα υπάρχει ένα αμιγώς ηλεκτρικό Vivaro-e για υπηρεσίες διανομής με μηδενικούς ρύπους σε πόλεις. Ανάλογα με τη μπαταρία, επιτυγχάνεται αυτονομία 230km και 330km στον κύκλο δοκιμών WLTP1.

Ένα για όλα: το Opel Movano μπορεί να κάνει σχεδόν τα πάντα
Το νέο Movano panel van διατίθεται σε τέσσερα μήκη και τρία ύψη, με μέγιστο μικτό βάρος οχήματος 4,5T και χώρο φόρτωσης 17 m3. Συνολικά 150 διαφορετικές εκδόσεις αμαξώματος και μετατροπές προσφέρονται από το εργοστάσιο. Ανάλογα με την έκδοση, το Movano μπορεί να μεταφέρει μέχρι πέντε ευρωπαλέτες. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ένα Movano σχεδόν για κάθε είδους ανάγκη. Πολυάριθμα συστήματα υποστήριξης οδηγού καθιστούν την οδήγηση πιο ξεκούραστη και κυρίως ασφαλέστερη. Βέλτιστη περιφερειακή ορατότητα παρέχουν το Σύστημα Προειδοποίησης Τυφλού Σημείου (Blind Spot Warnings) και μία Κάμερα “Πίσω θέασης”. Επίσης, διαθέτει σύστημα infotainment Navi 50 IntelliLink Pro που είναι συμβατό με Apple CarPlay και Android Auto και επομένως προσφέρει άριστη συνδεσιμότητα. Ασύρματη φόρτιση διατίθεται με συμβατά τηλέφωνα. Το Movano είναι το μεγάλο LCV στη γκάμα της Opel. Μαζί με τα νέα Vivaro και Combo Cargo, η γερμανική μάρκα έχει τον πιο νέο στόλο LCV της αγοράς. Ένα στόλο με μία επιτυχημένη ιστορία 120 χρόνων.