Test: Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 280Ps

Ταυτότητα Αυτοκινήτου
Μάρκα Alfa Romeo
Μοντέλο Tonale
Segment C-SUV
Power Train Plug-in Hybrid
Test: Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 280Ps

Καλώς την, κι ας άργησε…

Το κεφάλαιο Tonale είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό κεφάλαιο για την Alfa Romeo. Το συγκεκριμένο μοντέλο «ακούστηκε» για πρώτη φορά πριν από την Πανδημία, τον Μάρτιο του 2019. Mε τον Covid και τις συνέπειές του στην εφοδιαστική αλυσίδα αργότερα, αλλά και με την καθυστέρηση που προέκυψε μέχρι να καλυφθούν οι απαιτήσεις του αφεντικού της Alfa Romeo Jean-Philippe Imparato για την αποδοτικότητα του υβριδικού συστήματος της PHEV έκδοσης, φτάσαμε αισίως τέλη του 2023 για να έρθει στα χέρια μας.

Γεγονός είναι πως η τελευταία προσθήκη στην γκάμα της Tonale, είναι εν μέρει ακόμα πιο σημαντική και από την ίδια την Tonale. Και αυτό επειδή ως η πρώτη Plug-in Hybrid Alfa Romeo της ιστορίας, είναι αυτή που αναλαμβάνει να μας παρουσιάσει το όραμά της στο νέο κεφάλαιο που ξεκινάει γι’ αυτήν.

Test: Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 280Ps

Σύμφωνα με το πλάνο των Iταλών, έως το 2027, η Alfa Romeo θα είναι μια αμιγώς ηλεκτρική μάρκα με μοντέλα σε όλες τις “hot” κατηγορίες της αγοράς με απαρχή την Milano, το ηλεκτρικό B-SUV της που θα έρθει στα μέσα του 2024. Για την ώρα πάντως περισσότερο θα έπρεπε να μας ανησυχεί η τήρηση του χρονοδιαγράμματος, παρά η ταυτότητα των ηλεκτρικών της μοντέλων, κρίνοντας και από την Tonale PHEV…

Εντός, εκτός και επί τα αυτά…

Το πεδίο το οποίο θα μας απασχολήσει λιγότερο στην περίπτωση της Tonale PHEV είναι αυτό που άπτεται της εμφάνισής της, εσωτερικής και εξωτερικής. Εδώ το ζουμί είναι η υβριδική τεχνολογία άλλωστε και η επίδρασή της στον χαρακτήρα του μοντέλου. Για την εμφάνιση έτσι κι αλλιώς, έχουν ειπωθεί τα πάντα, με τον Αλέξανδρο Λιώκη να έχει φροντίσει με το σχέδιό του να παντρέψει την όμορφη και δυναμική σιλουέτα με τον premium χαρακτήρα της νέας Alfa Romeo. H oποία premium εικόνα είναι ακόμα πιο έντονη και στο εσωτερικό της Tonale, με υλικά κορυφαίας ποιότητας, πλούσιο εξοπλισμό και σπορ λεπτομέρειες που σου φτιάχνουν τη διάθεση.

Test: Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 280Ps

Και ως εδώ, δεν αλλάζει τίποτα από τις υπόλοιπες εκδόσεις της Tonale, με τις διαφορές να ξεκινούν από χωροταξικά ζητήματα, αφού η υβριδική τεχνολογία της μειώνει το διαθέσιμο χώρο αποσκευών κατά 115lt , φτάνοντας τα 385lt συνολικά, όσος είναι περίπου και ο χώρος των βασικών της ανταγωνιστών με PHEV σύνολα. Οι 4 επιβάτες της πάντως θα φιλοξενηθούν το ίδιο άνετα με τις συμβατικές της εκδόσεις, ενώ και ο οδηγός θα νιώσει την οδηγοκεντρική της αύρα από την σωστή θέση οδήγησης που του προσφέρει.

Alfa έως το… μεδούλι

Η Tonale είναι η πρώτη υβριδική πρόταση της μιλανέζικης φίρμας και βασίζεται στην πλατφόρμα Small Wide LWB 4x4 (ίδια με το Jeep Compass), ενώ χρησιμοποιεί και παρόμοιο υβριδικό σύστημα του μοντέλου της Jeep. Ούσα η κορυφαία έκδοση της Tonale, η Plug-in Hybrid είναι αποκλειστικά διαθέσιμη με τετρακίνηση με τη διαφορά από το Compass να είναι πως ο ηλεκτροκινητήρας που βρίσκεται στον πίσω άξονα και κινεί τους τροχούς, έχει ανεβάσει την απόδοσή του από τους 60, στους 122Ps. Το θερμικό μοτέρ των 1,3lt προέρχεται επίσης από τις αντίστοιχες υβριδικές εκδόσεις των μοντέλων του ομίλου, με απόδοση 180Ps και 27kgm ροπής. Συνδυαστικά το σύνολο αποδίδει 280Ps (σ.σ. από 240Ps στο Compass 4xe) που ως νούμερο και μόνο αρκεί για να καταστήσει ενδιαφέρουσα την συγκεκριμένη Tonale, κάτι που υποστηρίζεται όμως και γενικότερα όπως θα δούμε και παρακάτω. Την αρχή κάνει το αυτόματο κιβώτιο των 6 σχέσεων που είναι εξαιρετικό όταν χρειαστεί, ενώ όπως στις Giulia και Stelvio, τα σταθερά αλουμινένια paddles πίσω από το τιμόνι σε εθίζουν στη χειροκίνητη λειτουργία του.

Test: Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 280Ps

Στο δάπεδο της Tonale βρίσκεται και η μπαταρία των 15,5kWh, εκ των οποίων χρησιμοποιούνται οι 12kWh χαρίζοντας ηλεκτρική αυτονομία έως 60km στην πόλη και ρίχνοντας την κατανάλωση στην αυτόματη υβριδική λειτουργία, στα 6,2lt/100km. Σε περίπτωση που θέλεις να χρησιμοποιήσεις την Tonale σε ζώνη μηδενικών ρύπων, μπορείς να διατηρήσεις την ενέργεια της μπαταρίας της στο σημείο που βρίσκεται τη δεδομένη στιγμή, ή ακόμα και να την φορτίσεις σε κλίμακα των 20%, φτάνοντας έως το 80% μέσω του βενζινοκινητήρα. Σε αυτή την περίπτωση βέβαια η κατανάλωση  αυξάνεται κοντά στα 10lt/100km οπότε η ενδεδειγμένη επιλογή φόρτισης, είναι από εξωτερική πηγή, όπως άλλωστε ισχύει για όλα τα PHEV. Η Tonale διαθέτει ενσωματωμένο φορτιστή AC 7,4kW, κάτι που συνεπάγεται πως από ταχυφορτιστή χρειάζεται 2 ½ ώρες και από απλή οικιακή πρίζα 5 ½ για την ανάκτηση του 100% της χωρητικότητάς της μπαταρίας της. 

Έχοντας πάντα ενεργειακό απόθεμα από την ανάκτηση ενέργειας, το υβριδικό σύστημα της Tonale boost-άρει σημαντικά τον βενζινοκινητήρα κάνοντάς τον να δείχνει με άνεση την μεγάλη του απόδοση, παρά το αυξημένο κατά 300 περίπου κιλά βάρος της όλης ενσωματωμένης, τεχνολογίας (σ.σ. 1.910kg). Το 0-100km/h είναι υπόθεση 6,2sec, με την τετρακίνηση Q4 να προσφέρει τα μέγιστα στην ελκτική πρόσφυση, ενώ τόσο το δυνατό τράβηγμα του συνόλου, όσο και η άμεση απόκρισή του, βάζουν τα θεμέλια στη διαμόρφωση του σπορ χαρακτήρα της Tonale.

Του χαρακτήρα δηλαδή που επιμένει -ευτυχώς- να επενδύει ακόμα η Alfa Romeo. Και για τον οποίο χρειάστηκε να επέμβουν οι μηχανικοί της Ιταλικής εταιρείας ώστε να δημιουργήσουν ένα διαφορετικό οδηγικό αποτέλεσμα παρά την ίδια βάση με το Compass. Κάτι που πέτυχαν στο μεγαλύτερο ποσοστό και σχεδόν απόλυτα, αφήνοντας ένα πολύ μικρό κομμάτι ακάλυπτο, ουσιαστικά αυτό που σχετίζεται με την αίσθηση από το τιμόνι. Πάντως ακόμα κι αν αυτό δεν διακρίνεται για την αίσθηση του, είναι άμεσο, θα έπρεπε όμως να βαραίνει κι άλλο τουλάχιστον στην επιλογή Dynamic από το περιστροφικό χειριστήριο του D.N.A.

Test: Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 280Ps

Όπως και να έχει αυτή η Tonale είναι απολαυστική στο δρόμο, περισσότερο από όσο είναι μάλιστα και οι συμβατικές της εκδόσεις. Η πλεονάζουσα δύναμη της πάει πολύ και φυσικά δεν προκύπτει κανένα θέμα αδυναμίας του πλαισίου να τη χαλιναγωγήσει, εξάγοντας έναν πολυεπίπεδο οδηγικό χαρακτήρα με έμφαση στον GT χαρακτήρα. Η ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση είναι σφιχτή για να μπορεί να ελέγχει απόλυτα το αυξημένο βάρος της χωρίς να επηρεάζει την οδική της συμπεριφορά και έχοντας αυτό κατά νου, αλλά και την αποτελεσματικότητά της, της δικαιολογείς τη νευρικότητα που παρουσιάζει στις διαδοχικές ανωμαλίες. Όπως και στις Giulia και Stelvio, στην επιλογή D η ανάρτηση μπαίνει αυτόματα στο πιο σφιχτό setup της και είναι η μόνη περίπτωση που σκληραίνει, όμως μπορείς να την ξαναγυρίσεις στην νορμάλ ρύθμιση αν θες να έχεις μια ελαφρώς πιο άνετη απόσβεση. Σε κάθε περίπτωση η PHEV Tonale θα σε αποζημιώσει με την αποτελεσματικότητα της να κινηθεί σβέλτα εκμεταλλευόμενη την πρόσφυση της τετρακίνησης και την αμεσότητα στις αντιδράσεις της, όσο ελάχιστα SUV κάνουν σήμερα.

Συνολικά, η Tonale τα καταφέρνει πολύ καλά στο να εκφράσει τις οδηγοκεντρικές της καταβολές και το κάνει πιο έντονα από οποιαδήποτε άλλη πρόταση στα C-SUV. Και μπορεί εναλλακτικά να βρεις οδηγικό ενδιαφέρον στην BMW X1 25e και στο πιο crossover CUPRA Formentor VZ, συνολικά όμως κανένα από τα παραπάνω δεν έχει τον γενικότερο χαρακτήρα της Tonale και την ικανότητα αυτής να ενεργοποιεί όλες σου τις αισθήσεις. Οπότε, ακόμα και αν η τιμή της είναι λίγο τσουχτερή (ξεκινάει από τα €51.635 και φτάνει τα €58.100 στην πλούσια έκδοση Veloce) η αποστολή κρίνεται απόλυτα επιτυχημένη για τους Ιταλούς, δικαιολογώντας τις "εμμονές" του Imparato για τη συγκεκριμένη έκδοση, αλλά και την καθυστέρηση του πλάνου τους.

Τιμή βασικής έκδοσης Tonale PHEV 1.3 AT 280 Ps PHEV Q4 Sprint: €51.635

Τιμή έκδοσης δοκιμής Tonale PHEV 1.3 AT 280 Ps PHEV Q4 Veloce: €58.100

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΘΗΣ

Μας άρεσεΔεν μας άρεσε
Εμφάνιση Τιμή
Υβριδικό σύστημα Εργονομία
Επιδόσεις Ορατότητα
Απόδοση κινητήρα
Oδική συμπεριφορά
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤύποςΤετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Κυβισμός1.332cc
Διάμετρος x Διαδρομή70mm x 86,5mm
Σχέση Συμπίεσης10,5
ΤροφοδοσίαΆμεσος ψεκασμός, τούρμπο
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
ΚίνησηΣτους τέσσερις τροχούς
ΚιβώτιοAυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΔιαφορικόΕλεύθερο
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος (mm)4.528
Ύψος (mm)1.841
Πλάτος (mm)1.601
Μεταξόνιο (mm)2.636
Βάρος (kg)1.910
Χώρος αποσκευών (lt)385
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕμπρόςΓόνατα McPherson, αμορτισέρ αερίου, αντιστρεπτική δοκός
ΠίσωΓόνατα McPherson, αμορτισέρ αερίου, αντιστρεπτική δοκός
ΦΡΕΝΑ
ΕμπρόςΑεριζόμενοι δίσκοι 330mm
ΠίσωΣυμπαγείς δίσκοι 305mm
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες8J x 19in
Ελαστικά235/45
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm)280
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm)-
0-100km/h (sec)6,2
Τελική ταχύτητα (km/h)206
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 κατά WLTP (gr/km)29
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (lt/100km)1,3
Δοκιμής (lt/100km)6,2