Test: Lexus NX450h+ F Sport 309PS

Test: Lexus NX450h+ F Sport 309PS

Αν δεν νιώθεις άνετα όταν σε κοιτάνε άλλοι ή δεν θέλεις να τραβάς την προσοχή του κόσμου, τότε πρέπει να αποφύγεις το NX450+h! Ιδίως σε λευκό και ιδίως στην έκδοση F Sport, το συγκεκριμένο Lexus είναι δεδομένο ότι θα γυρίσει κεφάλια, θες δεν θες. Είναι μια premium κατασκευή που φτιάχτηκε να κερδίσει την καρδιά του ιδιοκτήτη και τα βλέμματα των γύρω!

Test: Lexus NX450h+ F Sport 309PS

Ορισμένοι κακοπροαίρετοι θα αρχίσουν τις αναλύσεις σχετικά με τη σειρά NX και την «συγγένειά» της, με το Toyota RAV4. Αν μιλήσουμε καθαρά ψυχρά, μόνο με δεδομένα και αριθμούς, τότε ναι, από κάτω είναι ένα RAV4 Plug-in Hybrid. Ίδιο powertrain (μικροδιαφορές σε προγράμματα λειτουργίας), παρόμοιες διαστάσεις/βάρος άρα και επιδόσεις. Όμως δεν έχουν την παραμικρή σχέση σαν σύνολα, σαν οχήματα. Πώς είναι αυτό δυνατόν;

Εντελώς άλλος χαρακτήρας!

Τελείως διαφορετική φιλοσοφία σχεδιαστικά, περισσότερη πολυτέλεια και πολύ πιο μοντέρνο και εντυπωσιακό look. Δες τον αιχμηρό του σχεδιασμό, το μακρύ καπό σε συνδυασμό με τα αιχμηρά φανάρια και την επιβλητική μάσκα. Θα επιμείνω στο λευκό χρώμα, εγώ σε αυτό θα το έπαιρνα, γιατί χάρη στην έντονη αντίθεση με τα μαύρα πλαστικά φαίνονται περισσότερο οι σχεδιαστικές πινελιές, π.χ. το νεύρο χαμηλά στις εμπρός πόρτες, τα δυο «βέλη» που σχηματίζονται στη μάσκα, η νοητή γραμμή που ενώνει το μικρό παράθυρο της πίσω πόρτας με την αεροτομή κ.λπ. Δείχνει χαμηλότερο και μικρότερο απ’ ό,τι πραγματικά είναι, γιατί κρύβει έξυπνα το μέγεθός του (το RAV4 δίπλα του δείχνει μεγαλύτερο), ενώ σου περνάει και έναν σπορτίφ χαρακτήρα. Αυτό ενισχύεται από τις ζάντες των 20in σε σκούρα απόχρωση που κάνουν εξαιρετική αντίθεση στο λευκό αμάξωμα.

Test: Lexus NX450h+ F Sport 309PS

Μπαίνοντας μέσα, βλέπεις το «πολυτελές και μοντέρνο» που ανέφερα πιο πάνω. Η  οθόνη των 14in «γεμίζει» το ταμπλό και ταυτόχρονα το κάνει πιο μινιμαλιστικό. Τα φυσικά πλήκτρα είναι λίγα, σε σημείο που στο τιμόνι έχεις περισσότερα πλήκτρα απ’ ό,τι έχει ολόκληρη η κονσόλα! Κι όμως η εργονομία είναι -τυπικά- σε υψηλό επίπεδο (χαρακτηριστικό τόσο των μοντέλων της Lexus όσο και της Toyota). Θα έβαζα άριστα 10, αν δεν ήταν τα εξής 2 σημεία. Το 1ο είναι το πλήκτρο Power που είναι αρκετά ψηλά στο ταμπλό. Όταν πρωτομπήκα στο NX, δεν μπορούσα να το ξεκινήσω γιατί τα μάτια μου δεν κοίταξαν ποτέ τόσο ψηλά για κουμπί εκκίνησης, πραγματικά δεν μου έρχεται στο μυαλό άλλο όχημα με το πλήκτρο εκκίνησης σε τέτοιο σημείο! Το 2ο είναι κάτι για το οποίο η Lexus είναι υπερήφανη, οι εσωτερικοί διακόπτες των θυρών. Είναι ηλεκτρομηχανικοί και σε προφυλάσσουν από απροσεξίες, έτσι αν εσύ θελήσεις να ανοίξεις την πόρτα του Lexus τη στιγμή που περνάει κάποιο όχημα, το σύστημα ελέγχου τυφλού σημείου θα δώσει σήμα ότι κάτι έρχεται και η πόρτα δεν θα ανοίξει! Ποσοστό μείωσης τέτοιων ατυχημάτων; Άνω του 95%!

Γιατί όμως αφαιρώ πόντο γι’ αυτό στην εργονομία; Αν βάλεις μέσα κάποιον λίγο μεγαλύτερο σε ηλικία, δεν θα μπορέσει ποτέ να βγει. Ο νέος διακόπτης θέλει ΠΑΤΗΜΑ για να ανοίξει η πόρτα (σε όλα τα αυτοκίνητα οι διακόπτες στις πόρτες θέλουν ΤΡΑΒΗΓΜΑ) συν ότι είναι σε σημείο που κανείς δεν τον βλέπει! Δεν χρειάζονται όλα τα πράγματα να ανασχεδιαστούν, κάποια ας μείνουν και ως έχουν, ένας κανονικός διακόπτης θα ήταν σίγουρα καλύτερος.

Test: Lexus NX450h+ F Sport 309PS

Στο εσωτερικό, η ποιότητα είναι έκδηλη και απτή σε κάθε λεπτομέρεια. Ό,τι ακουμπάς είναι φτιαγμένο από ακριβό και ποιοτικό υλικό, η συναρμογή είναι άριστη και ξέρεις ότι το σαλόνι σχεδιάστηκε έτσι για να σε κάνει να χαλαρώνεις. Τα καθίσματα, επειδή είναι σχεδιασμένα για ένα πιο ιδιαίτερο μοντέλο, προσφέρουν πλευρική στήριξη όμως παραμένουν άνετα και το κυριότερο....θερμαινόμενα/αεριζόμενα. Όταν η θερμοκρασία έπαιζε στους 38οC, ήταν ό,τι καλύτερο που βρισκόμουν στη δροσερή αγκαλιά τους! Οι χώροι θα ικανοποιήσουν ακόμη και αυτούς που τρώνε όλο το φαγητό τους, ενώ 5 άτομα χωράνε χωρίς το παραμικρό πρόβλημα. Τώρα αν τα άλλα 4 άτομα μιλάνε πολύ, δυναμώνεις το Mark Levinson ηχοσύστημα των 17 ηχείων και νιώθεις σαν να είσαι στο μέγαρο μουσικής, αφού η ποιότητα του συστήματος ήχου μαζί με την καταπληκτική ηχομόνωση της καμπίνας, σε απομονώνουν σωστά από το περιβάλλον. 

Αμεσότητα!

Η αλήθεια είναι ότι δεν περιμένεις από το SUV της Lexus να έχει τόσο άμεσο τιμόνι. Αλλάζει πορεία τόσο γρήγορα που αρκετά hot-hatch θα ζήλευαν. Μαζί με τη σφιχτή ανάρτηση (διπλά ψαλίδια πίσω για να ελέγχει σωστά την ουρά με το πακέτο μπαταριών) με τα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ δεν φοβάσαι αν πας πιο γρήγορα σε οδόστρωμα που δεν είναι σε τόσο καλή κατάσταση. Είναι σφιχτή η ανάρτηση, αλλά ποτέ δεν θα σε ενοχλήσει, στην πραγματικότητα ταιριάζει καλύτερα έτσι στον χαρακτήρα της έκδοσης F Sport. Σε συνδυασμό με τα σχετικά χαμηλοπρόφιλα λάστιχα 235/50, το NX είναι ζωντανό στις στροφές. Σε κάπως πιο απαιτητικές διαδρομές σου βγάζει μια «σβελτάδα» που δεν αναμένεις από υβριδικό SUV με βάρος 2 τόνους.

3+1

3 ηλεκτρομοτέρ και ένας βενζινοκινητήρας αποτελούν το plug-in hybrid σύνολο. Συνολικά βγάζουν 309Ps, αλλά ας ρίξουμε μια ματιά πώς παράγεται αυτή η δύναμη. Μπροστά έχουμε 2 ηλεκτρομοτέρ (MG1 & MG2) που δουλεύουν συνδυαστικά με τον θερμικό τετρακύλινδρο των 2,5lt. Ο τελευταίος λειτουργεί στον αποδοτικότατο κύκλο Atkinson για να παρέχει όσο το δυνατόν καλύτερη αξιοποίηση του καυσίμου. Η υψηλή συμπίεση (14:1) και ο συνδυασμός έμμεσου και άμεσου ψεκασμού μάς δίνουν 185Ps με 23kgm/3.200-3.700rpm, με την θερμική απόδοση να φτάνει το 40%, ένα πολύ υψηλό νούμερο απόδοσης για κινητήρα καθημερινού οχήματος! 

Test: Lexus NX450h+ F Sport 309PS

Το MG1 ηλεκτρομοτέρ (41Ps και 6kgm) παίζει τον ρόλο της μίζας για να εκκινεί τον βενζινοκινητήρα σε τυχαίες στιγμές (ακόμη και όταν το αμάξι ήδη κινείται), φορτίζει την μπαταρία των 18,1kWh, ανακτά ενέργεια στο άφημα του γκαζιού, ενώ πολλές φόρες δίνει ρεύμα στο MG2. Το μεγάλο MG2 (120Ps και 21kgm) είναι το ηλεκτρομοτέρ που κινεί το όχημα και κάνει ανάκτηση ενέργειας μαζί με το MG1. Πάντα η κίνηση του οχήματος γίνεται με το MG2, απλά ανάλογα με τις συνθήκες (πεσμένη μπαταρία, μεγίστη επιτάχυνση) βοηθάει και ο θερμικός, μαζί με το MG1 και για να ενωθούν/περάσει στον δρόμο η δύναμη υπάρχει το eCVT, το οποίο δεν έχει ιμάντα και γρανάζια. Το MG1 μαζί με τον βενζινοκινητήρα και ένα πλανητικό σύστημα γραναζιών παίζουν τον ρόλο της μετάδοσης, αφού οι διαφοροποιήσεις στην ταχύτητα ανάμεσα στους MG1 και Α25Α-FXS είναι αυτά που μας δίνουν την «σχέση» στο ανύπαρκτο κιβώτιο! Εφόσον έχουμε άπειρους συνδυασμούς ταχύτητας περιστροφής του MG1 και του τετρακύλινδρου μοτέρ, αυτό σημαίνει πως έχουμε και άπειρες σχέσεις! Αυτή η ροπή ενώνεται με του MG2, ο οποίος πάντα δουλεύει για να κινηθεί το όχημα, έτσι έχουμε την περιστροφή του διαφορικού, άρα και των κινητηρίων τροχών.

Το NX450h+ είναι τετρακίνητο όμως δεν υπάρχει μηχανική σύνδεση από τον εμπρός άξονα στον πίσω. Η Lexus έβαλε το MGR (R για Rear = πίσω) των 67Ps και 13,5kgm στο κέντρο του πίσω άξονα και τον έχει για πολλούς ρόλους. Πάντα στην εκκίνηση, για να είναι όσο πιο ομαλή γίνεται, βοηθάει το MGR, ενώ από εκεί και πέρα σταμάτα να λειτουργεί για μέγιστη οικονομία, μέχρι να υπάρξει ανάγκη για μέγιστη ισχύ. Μολονότι σαν ηλεκτροκινητήρας δουλεύει σχετικά σπάνια, σαν ηλεκτρογεννήτρια δουλεύει σε κάθε φρενάρισμα-μείωση της ταχύτητας του οχήματος, γεμίζοντας έτσι την μπαταρία. Γενικά πάντως όλο αυτό το σύστημα είναι πολύ αποδοτικό, δεν νιώθεις τις εναλλαγές και προσφέρει επιδόσεις με χαμηλή κατανάλωση.

Τι εννοώ με χαμηλή κατανάλωση; Φουλ φορτισμένη μπαταρία και χαλαρή κίνηση μέσα στην πόλη, θα κάνεις 60km ηλεκτρικά μέχρι να ακούσεις τον δυομισάλιτρο να ξυπνά. Αν στα επόμενα 40km κάψεις 2περίπου λίτρα καυσίμου, τότε στα πρώτα 100km θα δεις μια συνολική κατανάλωση ....2lt/100km! Αλλά το Lexus σε προκαλεί να πας πιο γρήγορα, δεν είναι ένα βαρετό SUV. Έτσι θα πιάσεις αρκετές φορές τον εαυτό σου να γυρνάει τον περιστροφικό διακόπτη και να αλλάζεις το προφίλ οδήγησης από το Normal στο Sport S+, προσπερνώντας τα ECO, Individual και Sport S. Με τέτοια συμπεριφορά θα δεις την κατανάλωση να σκαρφαλώνει πάνω από 10-11lt/100km, αν και μόλις χαλάρωσα την οδήγησή μου, το νούμερο έπεσε πολύ γρήγορα. Όταν επιστρέψεις στο σπίτι, το συνδέεις στην απλή πρίζα (2,3kW) και θέλει λιγότερο από οκτάωρο για να φορτίσει, ενώ σε wallbox πάει λιγότερο από 2,5 ώρες.

Ξανά στο Sport S+

Test: Lexus NX450h+ F Sport 309PS

Γκαζόφρενο και ο βενζινοκινητήρας ανεβάζει rpm και μένει σταθερά σε αυτές. Μόλις σηκώσεις το πόδι απ’ το φρένο, το NX450h+ τινάζεται αμέσως μπροστά, η τετρακίνηση κάνει σωστά την δουλειά της, αλλά θα ακούσεις και κάμποσο τους εμπρός τροχούς να σπινιάρουν. Από εκεί και πέρα το αμάξι κερδίζει συνεχώς ταχύτητα, χωρίς να υπάρχει η παραμικρή διακοπή ισχύος από αλλαγές σχέσεων, αφού με το eCVT τέτοιες δεν υπάρχουν. Μόλις 6,3sec θέλεις για να πιάσεις ακούραστα τα 100km/h από στάση, ενώ αν μείνεις με το πόδι στο γκάζι, θα βγάλεις το 400άρι σε 14,6sec, με ταχύτητα εξόδου τα 164,94km/h. Συνεχίζεις να μένεις με το πόδι στο γκάζι; Στα 200km/h, το Lexus θα σταματήσει να επιταχύνει, αφού αυτή είναι η τελική του ταχύτητα. Και μπορεί να την κρατάει για ώρες, είναι απίστευτα ευθύβολο και ξεκούραστο. Αν τώρα συναντήσεις διαδρομή με στροφές μπροστά σου, δεν θα απογοητευτείς. Δεν οδηγείς «οποιοδήποτε» Lexus, αλλά το NX450h+ F Sport, που τιμάει το γραμμα Sport απ’ το Utility Vehicle! Το γρήγορο τιμόνι και η σφιχτή ανάρτηση είναι σύμμαχοι σε τέτοιες στιγμές, όπως επίσης και τα δυνατά φρένα, αν δεν το παρατραβήξεις με φρεναρίσματα του τελευταίου δευτερολέπτου. Μπορείς να απενεργοποιήσεις και το ESP, αν και δεν θα στο συμβούλευα. Το NX είναι πάντα φιλικό, δεν θα κερδίσεις τίποτα από τα γλιστρήματά του, αφού κατά 99% των περιπτώσεων είναι υποστροφικό όταν ξεπεράσει τα όριο της πρόσφυσης. Αντίθετα, επειδή μιλάμε για Lexus, το ESP είναι πολύ σωστά ρυθμισμένο και το νιώθεις να σε διορθώνει απαλά όταν το παρακάνεις.

Κορυφαία πρόταση

Από θέμα εμφάνισης, από θέμα ισχύος και απόδοσης υβριδικού συστήματος, αλλά και από θέμα status. Παίρνεις ένα Lexus της premium D-SUV κατηγορίας, που μπορεί να κάνει τα πάντα (και λίγο εκτός δρόμου), με το οποίο μπορείς να κινηθείς γρήγορα, οικονομικά και άνετα. Η plug-in hybrid έκδοση 450h+ ξεκινάει από τις €65.025, κάνοντας ξεκάθαρο ότι η Lexus στοχεύει στα Audi Q5 50TFSI e (€71.900), BMW X3 30e (€69.800) και Volvo XC60 T6 Recharge (€69.634).

Τιμή βασικής έκδοσης NX 450h+ Executive: €65.025

Τιμή έκδοσης δοκιμής NX 450h+ F Sport: €80.629

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΘΗΣ

Μας άρεσεΔεν μας άρεσε
Σχεδίαση Τιμή
Απόδοση υβριδικού συστήματος Αυξημένο βάρος
Επιδόσεις Αίσθηση πεντάλ φρένου
Οδική συμπεριφορά
Ποιότητα κατασκευής
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤύποςΤετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά, κύκλου Atkinson, με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Κυβισμός2.487cc
Διάμετρος x Διαδρομή87,5mm x 103,4mm
Σχέση συμπίεσης14,01
ΤροφοδοσίαΣυνδυασμός άμεσου και έμμεσου ψεκασμού
ΜΠΑΤΑΡΙΑ
ΤύποςΣυστοιχία ιόντων λιθίου
Χωρητικότητα18,1kWh
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
ΚίνησηΑυτόματο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων E-CVT, στους 4 τροχούς
ΔιαφορικάΕλεύθερα
ΑΜΑΞΩΜΑ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕμπρόςΓόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός
ΠίσωΔιπλά ψαλίδια, αντιστρεπτική δοκός
ΦΡΕΝΑ
ΕμπρόςΑεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες
ΠίσωΑεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες20in
Ελαστικά235/50
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm)185/6.000
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm)23/3.200-3.700
Ονομαστική ισχύς εμπρός ηλεκτροκινητήρα (Ps)182
Ονομαστική ροπή εμπρός ηλεκτροκινητήρα (kgm)27,5
Ονομαστική ισχύς πίσω ηλεκτροκινητήρα (Ps)54
Ονομαστική ροπή πίσω ηλεκτροκινητήρα (kgm)12,3
0-100km/h (sec)6,3
Τελική ταχύτητα (km/h)200
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 κατά WLTP (gr/km)22
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική κατά WLTP (lt/100km)1,0
Δοκιμής (lt/100km)3,7 υβριδικό / 8,5 θερμικό
Ονομαστική Ηλεκτρική Αυτονομία (km)80
Ηλεκτρική Αυτονομία Δοκιμής (km)70