
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να χαλαρώσει τους στόχους μείωσης εκπομπών CO₂ για τα αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, προσφέροντας στους κατασκευαστές μεγαλύτερη ευελιξία και αποτρέποντας πιθανές βαριές χρηματικές ποινές. Αντί να αξιολογούνται ετησίως, οι κατασκευαστές θα μπορούν πλέον να υπολογίζουν τον μέσο όρο των εκπομπών τους για την περίοδο 2025–2027, επιτρέποντας αντιστάθμιση υπερβάσεων σε ένα έτος με μειώσεις σε επόμενα έτη.
Η απόφαση αυτή ελήφθη μετά από έντονο λόμπινγκ της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία αντιμετωπίζει προκλήσεις όπως η επιβράδυνση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, η έλλειψη υποδομών φόρτισης και ο αυξημένος ανταγωνισμός από Κίνα και ΗΠΑ. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, δήλωσε ότι η αλλαγή αυτή προσφέρει «ανάσα» στη βιομηχανία, χωρίς να αλλάζει τους τελικούς στόχους για το 2035.
Ωστόσο, περιβαλλοντικές οργανώσεις εκφράζουν ανησυχίες ότι η χαλάρωση των στόχων μπορεί να καθυστερήσει τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και να μειώσει τα κίνητρα για επενδύσεις σε καθαρές τεχνολογίες. Η Transport & Environment χαρακτήρισε την απόφαση ως «πρωτοφανές δώρο» στη βιομηχανία, προειδοποιώντας για πιθανή απώλεια ανταγωνιστικότητας έναντι της Κίνας.
Η τελική έγκριση της πρότασης αναμένεται από το Συμβούλιο της ΕΕ, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επιδιώκει ταχεία υιοθέτηση. Η εξέλιξη αυτή αναδεικνύει την προσπάθεια εξισορρόπησης μεταξύ περιβαλλοντικών στόχων και οικονομικής βιωσιμότητας της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.