Η ιστορία του Trabant γράφτηκε στο τείχος του Βερολίνου

Η ιστορία του Trabant γράφτηκε στο τείχος του Βερολίνου

Από την Λαοκρατική Δημοκρατία της Γερμανίας και τον «Ψυχρό πόλεμο», στην Ελλάδα του 1980 και από την Πτώση του τείχους του Βερολίνου και τα κλεμμένα σχέδια του Golf, στο Ράλλυ Ακρόπολις. Τέλος από το Achtung Baby των U2 στο… Χωρίς Ανάσα με τον Κώστα Μυλωνά.
Το Trabant (ή Trabi ή Χαρτόνι) ήταν η εκδοχή του κομμουνιστικού μπλοκ για το «λαϊκό αυτοκίνητο». Αν και φιλοδοξούσε να είναι προσιτό και πρακτικό για τον πολύ κόσμο, το Trabant συχνά ήταν κάτι πολύτιμο και σπάνιο.Όταν το Τείχος του Βερολίνου έπεσε, το μικροσκοπικό αυτοκίνητο έγινε αμέσως το σύμβολο του τέλους του κομμουνιστικού μπλοκ καθώς οι Ανατολικογερμανοί μπήκαν στα Trabis τους και έφυγαν προς τα δυτικά.

Τα…. Μυστικά
Κατασκευασμένο στην Ανατολική Γερμανία μεταξύ 1957 και 1990, το Trabant μοιάζει με μια πραγματική εκδοχή των καρτουνίστικων αυτοκινήτων που ζωγραφίζετε όταν παίζετε Pictionary.
Αν το δείτε πρακτικά έχει περίπου το μέγεθος ενός μεγάλου τραπεζιού, έχει τόσο χώρο φόρτωσης όσο ένα σπορ αυτοκίνητο και υπόσχεται όλη την άνεση μιας μεσαίας θέσης πτήση οικονομικής αεροπορικής εταιρείας. Από την άλλη πλευρά όλοι λένε ότι μια από τις καλύτερες περιηγήσεις στο Βερολίνο γίνεται με Trabi

Το όνομα αυτού;
Η γερμανική λέξη «Trabant» σημαίνει «σύντροφος» ή «συνταξιδιώτης» και ήταν εμπνευσμένο από τον Sputnik, τον σοβιετικό δορυφόρο που, την ίδια χρονιά που πουλήθηκε το πρώτο Trabi, ήταν ο πρώτος που εκτοξεύτηκε με επιτυχία από τη Γη.

18 χρόνια αναμονή!!!!
Στο Ανατολικό Βερολίνο, πολλές οικογένειες πέρασαν περισσότερα από δέκα χρόνια σε λίστα αναμονής για να αγοράσουν ένα Trabi. Εκτός Βερολίνου, οι Ανατολικογερμανοί περίμεναν έως και 18 χρόνια. Έτσι δεν ήταν απίθανο, που μεταχειρισμένα πωλούνταν ακριβότερα από τα καινούργια.
Επιδόσεις ποιες επιδόσεις;
Ένα Trabant χρειάζεται περισσότερα από 20 δευτερόλεπτα για να φτάσει από τα 0-100 χλμ/ώρα με τελική ταχύτητα 100 χιλιομέτρων την ώρα.

Αμάξωμα από ανακυκλωμένα υλικά
Ναι πολλά χρόνια πριν και λόγω χαμηλού κόστους το αμάξωμα του Trabi ήταν από ένα υλικό που ονομάζεται Duroplast. Αν και ακούγεται σαν όνομα για επίδεσμο, αυτό το σκληρό πλαστικό φτιαχνόταν με την ανάμειξη των αποκριμάτων φορμάικας, βακελίτη και βαμβακερές ίνες που είχαν απομείνει από υφάσματα. Πάντως για να νοιώσετε ασφάλεια είχε ατσάλινο πλαίσιο και δάπεδο.

Αλλαγή; Είναι απαραίτητη;
Το αρχικό σχέδιο της δεκαετίας του 1950 δεν άλλαξε πολύ με τα χρόνια. Το Trabant 1.1, που κατασκευάστηκε το 1990 έμοιαζε ακόμα πολύ με το αρχικό σχέδιο του Trabant 500 της δεκαετίας του 1950.

Πως βάζουμε βενζίνη
Στα Trabant, δεν υπάρχει άνοιγμα για το ρεζερβουάρ, αλλά ούτε και αντλία καυσίμου. Οι οδηγοί πρέπει να σηκώσουν το καπό και βάλουν καύσιμο απευθείας στη δεξαμενή, που βρίσκεται στο επάνω μέρος του κινητήρα. Μην ξεχνάμε πως τα Trabant είχαν δίχρονο κινητήρα και οι οδηγοί έπρεπε να αναμειγνύουν ένα ειδικό λάδι με τη βενζίνη.

Τα Trabant δεν είχαν μετρητή καυσίμου
Αφού μάθατε τη λεπτή τέχνη του ανεφοδιασμού σε ένα Trabi, πρέπει να αποδεχθείτε την πρόκληση να παρακολουθείτε πόσο καύσιμο έχει απομείνει στο ρεζερβουάρ. Γιατί; Επειδή το Trabant δεν έχει μετρητή καυσίμου μέσα στο αυτοκίνητο. Έτσι, ο μόνος τρόπος για να το δείτε είναι με μια (ξύλινη) ράβδο στάθμης. Επίσης έλειπαν το στροφόμετρο, η ένδειξη φλας, η ένδειξη προβολέων και ζώνες πίσω καθισμάτων.

Έσωσε το Trabant την VW;
Οι ιστορίες της βιομηχανικής κατασκοπίας λένε πως όταν ήρθε η ώρα της αλλαγής του μοντέλου παρουσιάστηκαν τα μοντέλα P602, P603 και P610, με βελτιώσεις ακόμη και βάνκελ κινητήρες. Όμως οι κρατική βιομηχανία φοβήθηκε το κόστος και τα πρωτότυπα καταστράφηκαν. Όχι όμως τα σχέδιά τους, που πέρασαν στην δυτική πλευρά και έσωσαν την VW που έψαχνε αντικαταστάτη του Σκαραβαίου. Δείτε το P603 και το πρωτότυπο του Golf πριν o Giorgetto Giugiaro διορθώσει τις ατέλειες.

 

Ένα Cult Car στην pop κουλτούρα
Εκτός από το εξώφυλλο του άλμπουμ Achtung Baby των U2 , τα Trabis εμφανίζονται επίσης σε περίοπτη θέση στην East Side Gallery, ένα ζωγραφισμένο μνημείο κατά μήκος της μεγαλύτερης εναπομείνασας έκτασης του Τείχους του Βερολίνου.
Το αυτοκίνητο έπαιξε επίσης πρωταγωνιστικό ρόλο στο Go, Trabi, Go,μια κωμωδία που παρουσιάζει ένα ζευγάρι από την Ανατολική Γερμανία που ταξιδεύει στην Ιταλία για διακοπές.
Στη Ελλάδα είχαμε την συμμετοχή ενός ανοιχτού Trabant Kubel σε εξώφυλλο δίσκου. Το Kubel (ή Roadster ή Tramp) ήταν ένα αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε για τον στρατό και την δασονομία της Λ.Δ.Γ (το 1978 κυκλοφόρησε στην Ελλάδα). Το Kubel ήταν στο δίσκο (συλλογή τραγουδιών) από την εκπομπή του Κώστα Μυλωνά «Χωρίς Ανάσα» στον ραδιοφωνικό σταθμό Δίαυλος 10.

Το Trabant στην Ελλάδα
Τη δεκαετία του ’70 και του 80 ένας μεγάλος αριθμός αυτοκινήτων πουλήθηκε και στη χώρα μας, από την εισαγωγική εταιρεία του Ηλία Καμμένου (πατέρας του Πάνου Καμμένου). Η τιμή του ήταν πολύ χαμηλή, δεν ήταν ‘όμως και το φθηνότερο. Σύμφωνα με άρθρο των 4τροχών στις αρχές του 1979, το κόστος απόκτησης της sedan έκδοσης ενός Trabant ανερχόταν στις 139.000 δραχμές (408 ευρώ) και της station-wagon στις 145.000 (425 ευρώ) Ήταν πιο φθηνό από ένα Fiat 126 (165.000 δρχ.) ή ένα Citroen 2CV (185.000 δρχ.), όχι όμως και από ένα Zastava 750 (135.000 δρχ.).

Οι φίλοι του Ράλλυ Ακρόπολις και των αγώνων αυτοκινήτου είχαν την ευκαιρία να τα δουν να συμμετέχουν στον ελληνικό αγώνα, την περίοδο 1978-1980.