Citroen C4 E-Cross 136Ps

Ταυτότητα Αυτοκινήτου
Μάρκα Citroen
Μοντέλο C4
Segment C-Segment
Power Train Electric
Citroen C4 E-Cross 136Ps

Είμαι στο φανάρι και έρχεται ένα βενζινοκίνητο C4 C-Cross δίπλα μου. Ο οδηγός του, περίπου 35 ετών, ανοίγει το παράθυρο και μου κάνει νόημα να μου μιλήσει: «Το ηλεκτρικό είναι; Τι λέει, καλό;». Πως να του πω τώρα εγώ ότι είναι καλό, και μάλιστα καλύτερο απ' το δικό του;

Το C4 C-Cross με τους θερμικούς κινητήρες έχει κάνει μία αξιόλογη εμπορική   πορεία στη χώρα μας εδώ και περίπου ένα χρόνο και είναι λογικό, καθώς είναι μια σοβαρότατη πρόταση στην κατηγορία, αφού η άνεσή του, οι χώροι του και το προηγμένο του σχέδιο χτυπάνε βάθρο. Πρόσθεσε και την εξαιρετική τιμή του που ξεκινάει από τα €17.950, οπότε δεν είναι καθόλου περίεργο που πετυχαίνεις κάθε μέρα και 2-3 στο δρόμο. Πέρα όμως από τους υπερτροφοδοτούμενους PureTech (βενζίνη) και BlueHDi (diesel), η κορυφή της γκάμας έχει μόνο ηλεκτρικό σύνολο, με το e-C4 C-Cross να μην ξεχωρίζει καθόλου απ' τα θερμικά αδέρφια του, μια περίεργη επιλογή αφού όλοι θεωρούν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακόμη κομμάτι του μέλλοντος. Όχι όμως η Citroen, που θεωρεί σωστά ότι ο ηλεκτρισμός είναι ήδη εδώ, οπότε ο μόνος τρόπος για να το ξεχωρίσεις στο δρόμο είναι τα σηματάκια (eC4 αντί για C4) και η έλλειψη εξάτμισης.

Citroen C4 E-Cross 136Ps 

Παράδοξο

Ας πάρουμε το ντιζελοκίνητο C4 C-Cross 1.5BlueHDi με τα 130Ps (και 30,4kgm ροπής) και 1.324kg βάρος. Βάζοντάς το δίπλα στο ηλεκτρικό των 136Ps (26,6kgm ροπής), βλέπουμε ότι το e-C4 είναι κατά 6Ps δυνατότερο, με λιγότερη ροπή και 280kg βαρύτερο. Οπότε έχουμε μια αναλογία 10,18kg/Ps για το θερμικό και 11,87kg/Ps για το ηλεκτρικό. Ολοι θα στοιχηματίσουν υπέρ της καλύτερης αναλογίας κιλών ανά ίππο του diesel και όλοι θα πάνε...κουβά! Tα ηλεκτρικά είναι πάντα πιο γρήγορα απ' ό,τι λένε οι ξεροί αριθμοί οπότε από στάση για τα 100km/h έγραψε στο VBOX 9,07sec, σχεδόν μισό δευτερόλεπτο πιο γρήγορο απ' το ελαφρύτερο diesel!

Επιλεγείς το Sport mode και πατάς τέρμα το γκάζι, τίποτα άλλο. Χωρίς θόρυβο μπορείς να κινηθείς παντού σβέλτα, με το κυριότερο χαρακτηριστικό να είναι η αμεσότητα αφού μόλις τσιμπήσεις το δεξί πεντάλ, τινάζεται εμπρός. Εντάξει, όταν το κάνεις αυτό ξοδεύεις ενέργεια, όχι τόση όση θα περίμενες όμως. Η μπαταριά με ονομαστική χωρητικότητα 50kWh (45kWh ωφέλιμη κίνησης) είναι μεσαίου μεγέθους και σύμφωνα με τον κύκλο WLTP έχει ονομαστική αυτονομία 350km. Έχοντας το αμάξι κατά τις μέρες του καύσωνα, το A/C δούλευε ασταμάτητα και μάλιστα συνεχώς στο full, όμως ξέροντας -πλέον- πως να οδηγώ σωστά ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο κατάφερα να δω μια πραγματική αυτονομία 290km! Πραγματικά εντυπωσιακό αφού είχα κάνει το εσωτερικό του e-C4 ψυγειοκαταψύκτη με 20 βαθμούς χαμηλότερα απ' την θερμοκρασία περιβάλλοντος. Η φόρτιση μπορεί να γίνει είτε σε οικιακή πρίζα είτε σε ταχυφορτιστή με τα δυο ειδών καλώδια που παρέχει η Citroen.

Citroen C4 E-Cross 136Ps

Στην πρώτη περίπτωση σε οικιακή πρίζα 8A θα χρειαστεί 24 ώρες για πλήρη φόρτιση και 15 ώρες αν είναι ενισχυμένη 14A. Σε ταχυφορτιστή των 100kW θέλει μόνο μισή ώρα για να πάει απ' το 20% στο 80%, ενώ σε οικιακό wallbox 32A για την ίδια φόρτιση θέλει 7,5 ώρες με μονοφασικό ρεύμα και 5 ώρες σε τριφασικό. Η Citroen προσφέρει επίσης εργοστασιακή εγγύηση 8 ετών εξασφαλίζοντας ότι ακόμα και στα 160.000km η πτώση της απόδοσης της μπαταρίας δεν θα πέσει κάτω από το 70%. Με 280-300km πραγματικής αυτονομίας δεν είναι απλά ένα αυτοκίνητο πόλης, πας άνετα ένα σύντομο ταξιδάκι και έτσι όπως έχουν πολλαπλασιαστεί τελευταία οι φορτιστές/ταχυφορτιστές ακόμη και οι μεγάλες αποστάσεις πολύ σύντομα δεν θα αποτελούν πρόβλημα. Άλλωστε σύμφωνα με τις μελέτες, ο μέσος Ευρωπαίος πάει μόνο μια φορά τον χρόνο μακρινό ταξίδι με το αυτοκίνητό του, ενώ η μέση ημερήσια μετακίνηση κατά το υπόλοιπο χρονικό διάστημα είναι λίγο πάνω από 50km. Έτσι δεν θα συναντήσεις ποτέ πρόβλημα αυτονομίας.

Δείχνει μεγαλύτερο

Δεν ξέρω πως το έκαναν αυτό οι Γάλλοι σχεδιαστές αλλά νομίζεις ότι είναι μια κλάση επάνω στο θέμα των διαστάσεων. Χάρη στα μαύρα πλαστικά προστατευτικά, την μεγάλη απόσταση απ' το έδαφος (15,6cm), τα φουσκωμένα φτερά και τον έξυπνο σχεδιασμό που κάνει την εμπρός μάσκα να φαίνεται τεράστια, το C4 φαινεται σαν να «έδωσες λίγα λεφτά και να πήρες πολύ αυτοκίνητο!» Είναι ένα τρομερά μοντέρνο “coupecrossover σχήμα με φουτουριστικά φώτα Citroen LED Vision, τα γνώριμα Airbumps που βρίσκονται τοποθετημένα χαμηλά στο αμάξωμα, την τρίτη κολόνα να έχει έντονη κλίση, και με τα ιδιαίτερα πίσω φανάρια του χαρίζουν έναν δυναμικό και ιδιαίτερο χαρακτήρα. Οι μόνες διαφορές της ηλεκτρικής έκδοσης είναι τα λογότυπα e στα φτερά που προσδίδουν το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης.

Οι διαστάσεις του είναι παρόμοιες με ενός Audi A3/VW Golf ή ενός Fiat Tipo, όμως δεν θα το πίστευες αυτό μέχρι να τα δεις δίπλα δίπλα! Με μήκος 4.360mm,  πλάτος 1.800mm και ύψος 1.525mm, είναι ένα μαζεμένο όχημα που μπορεί να κινηθεί άνετα μέσα στη πόλη χωρίς ποτέ να προβληματίσει.

Citroen C4 E-Cross 136Ps

Στο εσωτερικό πάλι οι Γάλλοι σχεδιαστές παρέδωσαν μαθήματα εκμετάλλευσης χώρου. Καθώς η EMP1 πλατφόρμα είναι εξαρχής σχεδιασμένη για ηλεκτρικό σύστημα κίνησης, η ευρύχωρη καμπίνα του e-C4 δεν έχει διαφορές από τις «θερμικές» εκδόσεις. Οι χώροι του e-C4 είναι άνετοι ακόμα και για 5 άτομα, με τα μπροστινά καθίσματα να θυμίζουν πολυθρόνες. Τα πλαστικά είναι μαλακά και το μοντέρνο εσωτερικό αρέσει σε όλους με την κεντρική 10ιντση οθόνη αφής να τραβάει τα βλέμματα. Μοναδικό μειονέκτημα αποτελεί η μικρή οθόνη 5,5in του πίνακα οργάνων με τα ξεπερασμένα και όχι ιδιαίτερα ευδιάκριτα γραφικά. Ένα μεγάλο θετικό είναι πως τα χειριστήρια του συστήματος κλιματισμού είναι φυσικά πλήκτρα τα οποία μπορείς να χειριστείς χωρίς να τραβήξεις ποτέ τα μάτια απ' τον δρόμο. Για τις αποσκευές υπάρχουν 380lt που είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμα και ο χώρος έχει διπλό πάτωμα, κάτι που δίνει ένα extra bonus αποθηκευτικού χώρου για τα καλώδια φόρτισης ή για άλλα αντικείμενα χαμηλού ύψους. Η πρακτικότητα είναι ένα ακόμα από τα δυνατά στοιχεία του e-C4 Cross αφού υπάρχουν συνολικά 16 αποθηκευτικοί χώροι με συνολικό όγκο 39lt, ενώ αξίζει να αναφέρουμε και το  “Citroen Smart Pad Support” που βρίσκεται στο μεγάλο ντουλαπάκι του συνοδηγού και στηρίζει άψογα τα tablet κάθε μεγέθους.

 Citroen C4 E-Cross 136Ps

Γάλλος με τα όλα του

Άρα και η οδική συμπεριφορά του είναι στα θετικά του σημεία, άλλωστε Citroen που  δεν είναι άνετο, ξεκούραστο και φιλικό, δεν υπάρχει! Η πίσω ανάρτηση είναι λίγο σκληρότερη απ' ότι στα θερμικά μοντέλα, για να αντεπεξέλθει στο έξτρα βάρος των μπαταριών, αλλά η διαφορά στην συμπεριφορά και άνεση είναι πρακτικά αμελητέα. Οι κλίσεις είναι σχετικά μικρές για ένα όχημα βάρους 1.500+kg και τέτοιου ύψους, ενώ μολονότι τα λάστιχα είναι σχετικά λεπτά (195/60) με μεγάλο μάγουλο, δεν συναντάνε πρόβλημα ακόμη και αν το παρακάνεις στις στροφές και μπεις με κάμποσα χιλιόμετρα παραπάνω. Αυτή η μαγεία των Γάλλων σχετικά με την οδική συμπεριφορά απλά δεν σταματά να μας αφήνει άφωνους. Από τα υδραυλικά bump stop της ανάρτησης (Progressive Hydraulic Cushion) μέχρι το πρόγραμμα Citroen Advanced Comfort (ολιστική αντιμετώπιση του τομέα της άνεσης του οδηγού και επιβατών του οχήματος), το e-C4 αλλά και κάθε C4, είναι τρομερά άνετο τόσο στην πόλη όσο και σε ανοιχτό αυτοκινητόδρομο. Η καλή μόνωση της καμπίνας και ο μηδενικός θόρυβος είναι κάτι που εκτιμάς στην καθημερινότητα σου, με το e-C4 να σε μεταφέρει σε κατάσταση απόλυτης ηρεμίας. Είναι πολύ φιλικό ακόμα και κοντά στο όριο, δεν θα σε τρομάξει ποτέ, με το ESP να μην απενεργοποιείται και να επεμβαίνει πάντοτε νωρίς.

Και αφού φτάσαμε στο θέμα του εξοπλισμού, δεν έχουμε πολλά να πούμε: Ακόμα και από την βασική έκδοση Feel που ξεκινάει με το όφελος της κρατικής επιδότησης €28.348 (€33.800 χωρίς αυτήν) δεν υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις με το ηλεκτρικό e-C4 C-Cross να διατηρεί την πολύ καλή σχέση τιμής/εξοπλισμού της γκάμας του μικρομεσαίου μοντέλου της Citroen. Ειδικά αν μιλάμε για την έκδοση Shine Pack της δοκιμής (€31.850 με την επιδότηση), ο εξοπλισμός είναι υπερπλήρης και δεν θα χρειαστείς ποτέ κάτι περισσότερο. Από προβολείς ομίχλης LED με λειτουργία cornering light, Adaptive Cruise Control, Keyless Entry, ασύρματη φόρτιση Smartphone, μέχρι σουίτα Pack Safety: Active Safety Brake, Collision Warning Alert, Post Active Safety Brake, Lane Keep Assist, Speed Limit Information, Coffee Break Alert, Driver Attention Alert, ενώ υπάρχουν κάμερες και αισθητήρες παντού, όπως επίσης και AppleCarPlay και AndroidAuto στο infotainment.

Ξανά βάθρο!

Τρομερά άνετο, εντυπωσιακό σχεδιαστικά, με αρκετά καλή αυτονομία και πολύ ανταγωνιστική τιμή, το e-C4 δείχνει ότι η Citroen έριξε στην αγορά ένα ηλεκτρικό crossover όχι μόνο για να παίξει στην κατηγορία, αλλά να πρωταγωνιστήσει!

Τιμή βασικής έκδοσης Citroen e-C4 Cross (Feel): €33.800 (€28.348 με κρατική επιδότηση)

Τιμή έκδοσης δοκιμής Citroen e-C4 Cross (Shine Pack): €37.400 (€31.850 με κρατική επιδότηση)

 

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΘΗΣ

Μας άρεσεΔεν μας άρεσε
Design Ορατότητα προς τα πίσω
Τιμή Γραφικά πίνακα οργάνων
Χώροι-πρακτικότητα
Άνεση ανάρτησης
Οδηγική συμπεριφορά
Εξοπλισμός
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤύποςΗλεκτροκινητήρας AC, συγχρονικού τύπου
ΘέσηΕμπρός, εγκάρσια
ΜΠΑΤΑΡΙΑ
ΤύποςΙόντων Λιθίου (li-on), χωρητικότητας 50kWh
ΘέσηΚάτω από το δάπεδο
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕμπρόςΓόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός
ΠίσωΗμιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
ΚίνησηΣτους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο1 σχέσης
ΔιαφορικόΕλεύθερο
ΦΡΕΝΑ
ΕμπρόςΑεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες
ΠίσωΣυμπαγείς δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες7,5Jx18in
Ελαστικά195/60
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος (mm)4.360
Πλάτος (mm)1.800
Ύψος (mm)1.525
Μεταξόνιο (mm)2.670
Βάρος (kg)1.541
Χώρος Αποσκευών (lt)380
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm)136
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm)26,6
0-100km/h (sec)9,4
Τελική Ταχύτητα (km/h)150 (Ηλ.περιορισμένη)
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 (gr/km)0 (WLTP)
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (kWh/100km)16,7kWh/100km (WLTP)
Ονομαστική (kWh/100km)17,5kWh/100km
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
Ονομαστική (km)Έως 350 (WLTP)
Δοκιμής (km)290
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/ΗSEC
0-604,16
0-806,23
0-1009,07
0-12012,87
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΜSECΚΜ/Η
182,9143,49
605,4573,11
1007,2387,78
20010,85110,14
40016,67135,69